Borra lågfarts kanalen 1mm

ultraman

Medlem
21 okt 2012
26
0
1
Hejsan

Gäller en Polaris Ultra 680 SKS 96

Läst lite här och där, svenska och amerikanska forum att lågfarts munstyckets kanal brukar borras upp till 1mm.

Nu är det så att alla 1mm borrar jag provat är lite korta, de sticker upp ca 0.5cm ovanför kanalens gods. Då är det inte mycket utrymme kvar och chucken tar i huvudmunstyckets gods. Det blir alltså snett och man får inte ner borren tillräckligt långt.

Hur gjorde och vad använde ni för att borra upp kanalen till 1mm. Detaljerad förklaring uppskattas :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Får jag fråga lite varför man gör detta?
Munstycket är ju samma lilla hål iaf, så nå bättre fart där i lär det väl inte bli?

ultraman

Medlem
21 okt 2012
26
0
1
Får mer soppa och luft blandning på lågregistret. Hålet är iallafall för litet, modellen efter 96 så är 1mm standard på den kanalen. Hålet blir en flaskhals, spelar ingen roll hur mycket du går upp på munstycket.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jaha på så vis.
Hur som helst så söker du en längre borr, alternativet tror jag skulle kunna vara en borr med bitsfattning.

Någon sån variant tror jag skulle fungera.

ultraman

Medlem
21 okt 2012
26
0
1
Det är inte munstycket, det är själva hålet som går ut till stora trottelhuset. Man måste alltså borra igenom lite gods. Väntar fortfarande på svar från någon som gjort detta.