borra oljekanaler

prox_600

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Gällivare
Någon som är lite insatt i ves motorer? Behöver man borra oljekanaler om man tar bort oljepumpen.. För att ist blanda oljan i soppan?

mvh jakob

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Ja iom att yttre vevlagrena är direkt smorda av olja så måste du borra kanaler.
Kanske går att ha självrinning till dom lagrena också, men om det är tillräckligt låter jag vara osagt.

Finns säkert guider på hur man borra oljekanaler om du letar :)

//Ozzy

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag borrade upp hålen i blocket på min 700ves för att kunna plocka bort pump och oljebehållare och sånt. jag skulle inte rekommendera att köra motorerna med bara olja i bensinen utan att borra kanaler för då läre inte lagrena få så nycket till smorning.

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Om du kan så kör med oljepump i första hand...BETYDLIGT skonsammare mot lagrerna. Kör minst 3,5%-4% olja och tryck lite extra olja i lagrerna också som extra säkerhet(kört så på min 800a och lagrerna var i samma skick ännu efter 100-150mil).
Jag har borrat oljekanal på både 600ves och 800ves. Viktigt att borra rätt och slipa som en liten skål i början av hålet så smörjningen lättare prickar in mot hålet.

Uploaded with ImageShack.us

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Det med droppsmörjingen skulle jag vilja veta mer om..Nån som testat det med polaris backventiler? Hur mycket olja orkar det trycka igenom?
Kör breda lagret på PTO sidan så kommer det väldigt lite olja så finns risken att det bränns bort innnan lagret får smörjning.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Skulle aldrig satt dit någon form av "droppsmörjning". Anledningen att det funkar på BRP maskinerna till vattenpumpsdreven är för att det ryms säkert 1dl olja där innanför så oljebehållaren blir mer en nivåkontroll.

Borrade hål räcker fint blir det trångt längst ut när man kör på det breda lagret kan man karva lite i packboxen så blir kanalen större.