Bränsle problem proxr800

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Har problem med att skotern går dåligt när jag har under halvtank i skotern, vad kan det vara? vart efter jag bytte ut mot en nytank (på garantin). har inga veck på avluftningsslangen. vad kan det vara någon som har haft liknande problem? kan det vara bränslepumpen? men den går ju som den ska när jag har fulltankat.

Mvh peter

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
kollaså att pickupen i tanken ligger som den ska!!,, kan vara den som vridit sig så du inte får bränsle under halv tank,!!!

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Har kollat slangen i tanken och den ligger rakt bakåt. så det felet kan det inte vara. tog upp slangen och kollade den med en najtråd och det fanns inga sprickor eller veck på den.

Mvh peter

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
kolla så att alla slangar e hela och utan veck,,ser det ok ut så ta isär bränslepumpen å se så det e grett med den,,,

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Vi har gjort så att vi kopplat på en genomskinlig slang på utgående soppa mot förgasare som man hänger upp (tex i ett snöre från taket), så drar man i startsnöret tills man har en pelare i slangen som är ca 1 meter hög. Markera nivån och lämna den över natten och se om den har sjunkit efter nått till nästa dag.
En frisk pump ska inte läka tillbaka nått.
Hur detta ska hjälpa dig vet jag inte riktigt iom att den bara krånglar med halv tank... men det skulle ge en "hint" om hur bränslepumpen mår.

Å andra sidan har jag ingen aning om det fungerar på nyare maskiner eller om detta bara är en riktlinje för gamla trotjänare (?)

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Förstår va du menar plupp, ska prova det. har även väldigt hög tomgång ca:3500rpm i bland kan detta ha något samband?

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Hmm.. det där med tomgången har jag ibland med. Ingen aning vad det beror på. Polarens F5a -05(?) har likadant.
För oss går den ner till "normal" om man vickar på choken en halv sekund.
Testa å se om vi har precis samma symtom. :huh:

Lösningar nån!?

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Har nu provat att vippa tilll på choken eller hur det nu stavas och då går min ochså ner till typ 1500rpm, konstigt problem men då måste det ju vara något med att den får lite soppa!?

Mvh peter