Bränsle redusering!

arcticwille

Medlem
7 jan 2015
10
0
1
Hejsan!
Har en Zr 600 EFI -00 Nu undrar jag om man tjänar på att sätta in ett bränsle munstycke på soppa slangen ? Vet ju att detta är en klassiker på tex F7 maskinerna för o tjäna nån hk ? Och för att få ner bränsleförbrukingen ?

Mvh ..


Arctic cat Zr 600 EFI - 00
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Finns inga som gjort det vad jag vet så det låter farligt. Man måste köra den i bänk eller med bredbandslambda för att se vad som händer. Jag vet inte om det går ställa tidigare tändläge på din modell men annars är det soppabesparande också och den blir starkare i bottendraget.
Om du kan tänka dig lite sämre drag så bestycka om variatorerna så den varvar mindre. De minsta du kan testa är att slaka sekvarrens fjäder max.

Jag har olika variatorinställningar ber på om jag ska åka snålt eller ha max effekt. I eccoläget varvar jag motorn 8000-8300v och då drar den ca 3lm led i sporttempo. När jag låter den varva 9000-9300v så drar den 4,-5lm led!!!!!!!!!!!!!
Jag har ställbara supertipvikter så det går fort ställa om.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
F7 går ju rätt fett på toppen så därav ökad effekt med nån enstaka hk på topp men de är just bara på toppen som munstycket ger nån effekt då du bara stryper bränslefödet där de är som högst.

Går ju att använda sig av samma metod som att bestycka in förgasare dvs. börja med ett stort munstycke å sen läsa stift och avgastemp och bestycka ner eftersom tills man är nöjd.

Men frågan är ju som sagt om de ger speciellt märkbar skillnad.
 

arcticwille

Medlem
7 jan 2015
10
0
1
Asså jag har ju hållt på att mixtra med variatorerna lite osv så den varvar ju ganska bra men går ju bättre, så den lär ju dra mer bara av de... har ju mellan 5-6000 varv i 40-50km/h eller ja den varvar typ de hela tin tills man trycker fullt då går den ju upp till 8000 ungefär... men de jag ville komma fram till var att jag inte vill ändra så mycke där! Därav frågan :)
kan även till lägga att den är nerdravad 3kugg så funderar på att byta till ett kugg större :)

men får man ner bränsle förbrukningen av att sätta dit tännkil? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Om du drevar upp den lär den dra lite mindre soppa och om det nu går ställa tändläget tidigare utan att den spikar så drar kan den dra mindre soppa.

Slaka mattan maximalt utan att den kuggar över gör en hel del på förbrukningen och maskinen går bara bättre. Om du har nonslip drivhjul så kan du inte slaka tills den kuggar men slaka utav hell.

Och om reedventilerna gått mer än 700mil så byt ut dem mot Boyesen blad som passar org korg för sluta reeds ger högre soppaförbruk.
 

arcticwille

Medlem
7 jan 2015
10
0
1
de med mattan har jag gjort och de är en ganska ny matta så jag slakade på rätt bra!

men de går inte att ställa tänningen, då måste jag byta tännkilen på svänghjulet.. men man kanske ska ta om sätta dit en 1.35 graders tännkil så får han ju lite förtändning? :) hela skotern har bara gått 371 mil så tror inte de är reedsen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
de med mattan har jag gjort och de är en ganska ny matta så jag slakade på rätt bra!

men de går inte att ställa tänningen, då måste jag byta tännkilen på svänghjulet.. men man kanske ska ta om sätta dit en 1.35 graders tännkil så får han ju lite förtändning? :) hela skotern har bara gått 371 mil så tror inte de är reedsen?
Sätt inte dit en tändkil om du inte hittar någon som gjort det tidigare på din modell. Hör med Mulle performace han bör ha testat det. de är stor risk att motorn spikar och skärihop om man bara sätter dit en o kör!

Reedbladen som Arcticat har håller spänsten bra till 600 -1000 mil så dem behöver du inte byta. Men om du köper Boyesen blad så går den lite bättre blir rappare och ev drar den en aning mindre soppa också.