Bränslestyrning vid turboladdning 2-takt

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har i flera år kört turboladdad MCX Nytro. Har fungerat mycket bra utan några justeringar eller modifieringar. Bara bulta dit och köra.
Bränslet styrs av en piggybackinsprutning via extra injektorer och en tryckstyrd EFI-box.

Innerst inne är jag en 4-taktsnörd och glädjande kan jag trösta mig med att jag har min 4-takts Bergshäst med turbo :)
Har jag bytt till en trött XM800 tvåtaktare och tittar lite på olika turboinstallationer. Känner att man verkligen bytt ner sig när det gäller tillförlitlighet och prestanda men det är bara att gilla läget...:mmph:
Förhoppningsvis finns det fördelar med 2-takt även om dom låter illa och luktar....

Om man tittar på olika turbotillverkare verkar det som att man ska göra en massa inställningar, bland annat bränsle och laddtryck. Tittar man på Boondocker och Aerocharger pratar dom en massa om en mängd av inställningar i deras boxar, displayer m.m. Jag kan inte fatta varför dessa inställningar finns då jag tidigare bara skruvat dit prylarna och kört.
Känns inte riktigt färdigutvecklat. Varför måste man göra alla dessa inställningar? Levereras inte kittet färdigmappat och klart?

För mig framstår det som att man måste mer eller mindre mappa efter lambda vid varje körning beroende på temperatur, luftfuktighet m.m.

Det finns en mängd olika anledningar varför tvåtaktsturbo har ett dåligt rykte. Dels är motorerna klent byggda med bristande smörjning och dels av att ägarna vill kräma ur det sista utan att riktigt veta hur man ska justera bränsle och laddtryck.

Finns det någon mer intelligent bränslestyrning som fixar detta så att man bara gasar och kör?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Välkommen till avancerad motorteknik:bigsmile:
Låter lite som du borde stannat i träsket med "dubbelbandar vikt"
Nåväl, om du skall börja modifiera,&helst då överladd med 2-T.så bör du ta lite studier, krävs lite mer kött på benen vi 2.T trimm, 4-T överladd är något som är gjort för gemene man(mkt enklare teknik)se bara på alla bil byggen med turbo, tillomed hakkas berra lyckas där:heh:
Men om du börjar modifiera, så ska du se att du undrar hur fan du kunde köra 4-T innan, är så mkt roligare med std.800 2-T än 300hk 4-T betong gris.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag är rädd att ni missförstår mig.
2-taktsturbo funkar säkert hyffsat förutsatt att man mappar rätt.
Min fråga handlar om det finns en mer intelligent bränslestyrning vid överladdning av 2-taktsmotorer?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Jag är rädd att ni missförstår mig.
2-taktsturbo funkar säkert hyffsat förutsatt att man mappar rätt.
Min fråga handlar om det finns en mer intelligent bränslestyrning vid överladdning av 2-taktsmotorer?
Vipec kanske är något då...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kolla vipecs hemsida så förstår du(finns även vipec till 4-T , många kört med det i bil applikationer), du styr allt med den, bd,doebeck mm. boxar är ju piggy backs...
Bullydog finns nu mer?, dock har jag inte riktigt koll på hur bra/vad det är, men sett att dom i usa pratar en del om det...
men som sagt, 2-t är mkt.känsligare&jag vill påstå att det är rätt mkt.extremare å hålla på med än 4-T(det går lätt åt helvete när man råkar göra misstag)
Det jag menar med 4-T vs 2-T, kan du nog likna med att köra 1cyl.500 4-T berghäst med turbo vs å hänga i en 4cyl.turbo 4-t i ramen,visst går den hårdare, men är den rolig å köra?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som nån sa är det mer fölåtande att överladda 4-t. Om något är fel på en 2-t händer det tråkiga saker fort, smälta kolvar etc...

På bilar kör man ibland med bredbandslambda och korrigerar bränslemappen efter lambdavärdet. En del kör även med knacksensor.
Dock så överlever en lambdasond inte så länge på en 2-t vad jag förstått, så tvivlar på att det går att förlita sig på den lösningen...
Knacksensor kanske skulle funka, men det är ju i sammanhanget rätt nytt med 2-t turbo, och de flesta hittills har kört med piggybackboxar...

Tänk på hur du ska använda skotern. Nu åker ju du häst på dom branta och roliga ställena. Ska du ha en maskin med mycket kräm för myrsurf och liknande så håll dig till Yamahan, det duger den till...
Ska du börja åka skoter även på dom roliga ställena, testa då att köra original, det är oftast inte effekten som hämmar framfarten, utan föraren. Så är det i mitt fall iaf ;-)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Har hört talas om det. Finns någon som testat? Vilka fler ingångsvärden tar Vipec hänsyn till som inte turbokittillverkarnas bränsleboxar har?
Somsagt så kan man styra precis allt, har idag kört turbomaskinen i riktig snö och den har fungerat över förväntan, har gjort några små ändringar på bränslesidan nyss som ska provas imorgon, har mest magrat ner den lite från botten och lågt mellanregistret, samt lite på topp.
Det bästa är loggningen för man behöver verkligen inte gissa vart man ska ändra, som tex så hade den lite hostningar för den gick lite fett på mellanregister med visst mycket gaspådrag, då såg man direkt tack vare loggningen vart man behöver snåla ner den lite.
I morgon lär den gå ännu bättre :)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Att man kan styra det som man vill är ju en viktig parameter. Eftersom 2-T verkar vara känsligare och kräver löpande korrigeringar vid olika förhållanden, kan Vipec känna av detta själv och korrigera? Sitter det exempelvis lufttempgivare, barometertryckgivare m.m. på detta system?
Det jag sett på bl.a. aerochargers bränslemappningsbox, som för övrigt ser mycket simpel ut, att man måste justera bränslet +- nästan varje gång man kör.
Etec är ju i grunden ett system som docerar bränslet precist men vid turboladdning verkar det vara svårt att få ut de bränslemängder som behövs genom DI-spridarna. Här förlitar man sig på piggybacksprutet.
Övriga tvåtakt som inte har DI har jag sett två lösningar, dels piggyback och dels helt kompletta insprutningssystem liknande original men större spridare och förstås tryckstyrning.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Förstår dina funderingar kring 2-t kiten, tycker även jag att det är riktigt plojjigt med de flesta tillverkarnas system för att tillföra extrasoppa. Arcticen jag byggde å körde turbo på använde jag en attitude box på, som dom kört med i silberkit å push om ja inte misstar mig. Kändes som en kalle anka lösning, kör man endå turbo och ändrar ett antal parametrar i motorn så bör man ju ha sig ett vettigt sprut till den också. Som asker nämner Vipec, full kontroll på allt och temperatur kompenseringar, samt att men väldigt enkelt kunde ställa varven på avgasportarna i den rackarn :)
När han finlirat sin mapp efter lite åkande nu så törs jag nästan svära på att den bara är att rycka i snöret å åka på oavsett temp å höjd.

Funkar naturligtvis att haka in vilket eftermarknadssprut som helst, typ vems, nira, link eller autronic.
Men då krävs ju som tidigare nämnts en insats av ägarn i form av en ev ny kabelstam och en komplett mappning.
Har ju själv åkt en bmw turbo med e85, väldigt stora spridare, fin portning lägre kompa och vass kamaxel.
I det här fallet med ett vems styrsystem å ca 2bar i ladd. Använt denna som bruksbil å har bara vridit på nyckeln å kört, skulle inte vara i närheten av att ens starta med ett piggybackat org sprut :)

Därför jag är mer inne på att man även ska ha ett riktigt sprut till sin 2t turbo om man vill ha lite mer stabilitet i maskineriet, men de krävs ju lite mer roddande som sagt

Det är iaf min åsikt :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du kan nog få det att funka mkt.bra på E-Tech motorn med ett piggyback system(som bla.styr extra spridare)
Vet inte hur mkt.effekt du är ute efter,men 180-200hk ska inte vara några problem vid låga laddtryck.
Tror inte vipec har något till E-Tech?
Sen så bör det fungera mkt.bra i Sverige, vi har inte dom groteska höjd skillnader i vårat land, som kräver ljusteringar i ett.
Du kan prata med Stefan på tords motorservice i bredåker, han är nog(vad jag förstod)åf för just aerocharger, å han har test kört en -13 xm800 med det kittet.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Att få maskinen att gå på full plugg med rätt lambda å fina hela kolvar var den lättaste biten, så maxeffekten är "enkel" att nå även med dom simpla piggybacken. Däremot allt däremellan, gassvar i olika register samt cruising å dellast kan bli riktigt knasigt (naturligtvis beroende på maskin och dess grundmappning)
Får man som jag fick, väldigt fett å blurring på lågvarv å rent av snål så de bogga ibland i samma justeringsintervall på bränsleboxen blir det lite knasigt :)
Sen är ju såklart dedär med extraspridare ett jäkla bök bara då det räcker gott å väl med en per cyl till om man har nånting vettigt att justera spridartider med. Å inte för att tala om tändning :)

Som sagt är ju dehär med höjden kanske inge större problem för oss i sverige, men även det kirrar ju ett modernt sprut idag med hyffsad modern mjukvara, som kompenserar för den tunnare luften om man kör med laddtrycksstyrning, så man har möjligheten att ha säg 200hk vart du än befinner dig.

Den box som jag tycker verkar rätt fin och prisvärd är ju bla pcV:n då man skulle kunna köra med större spridare ex i en turbomaskin och sedan kompensera bort soppa i olastade registren å endå få den att gå rent å ha vettigt gassvar. Men de kräver ju en bredbandslambda (gärna med loggfunktion) å en stor termos kaffe så får man justera en dag i blandat före i alla register :)

Men en anledning till att mappningen funkar finare på ett mcx kit till en nytro är att den är mappad i sverige med svensk bensin. Och 2t kitten är mappad på jänksoppa uppe på rocky mountains.
 

Peter Johansson

Aktiv medlem
5 jan 2010
82
0
6
Boden
Hejsan en autotune till en pcv håller nog flera år i en 2t snöskoter , blir inte så mycket om man slår ut det per år sommaren står den blir inte många månader per år. Boondockers box tycker jag fungerar bra tillsammans med en koso avgas temp. Siberturbos kit ser fint och på kostat ut.