Har i flera år kört turboladdad MCX Nytro. Har fungerat mycket bra utan några justeringar eller modifieringar. Bara bulta dit och köra.
Bränslet styrs av en piggybackinsprutning via extra injektorer och en tryckstyrd EFI-box.
Innerst inne är jag en 4-taktsnörd och glädjande kan jag trösta mig med att jag har min 4-takts Bergshäst med turbo
Har jag bytt till en trött XM800 tvåtaktare och tittar lite på olika turboinstallationer. Känner att man verkligen bytt ner sig när det gäller tillförlitlighet och prestanda men det är bara att gilla läget...:mmph:
Förhoppningsvis finns det fördelar med 2-takt även om dom låter illa och luktar....
Om man tittar på olika turbotillverkare verkar det som att man ska göra en massa inställningar, bland annat bränsle och laddtryck. Tittar man på Boondocker och Aerocharger pratar dom en massa om en mängd av inställningar i deras boxar, displayer m.m. Jag kan inte fatta varför dessa inställningar finns då jag tidigare bara skruvat dit prylarna och kört.
Känns inte riktigt färdigutvecklat. Varför måste man göra alla dessa inställningar? Levereras inte kittet färdigmappat och klart?
För mig framstår det som att man måste mer eller mindre mappa efter lambda vid varje körning beroende på temperatur, luftfuktighet m.m.
Det finns en mängd olika anledningar varför tvåtaktsturbo har ett dåligt rykte. Dels är motorerna klent byggda med bristande smörjning och dels av att ägarna vill kräma ur det sista utan att riktigt veta hur man ska justera bränsle och laddtryck.
Finns det någon mer intelligent bränslestyrning som fixar detta så att man bara gasar och kör?
Bränslet styrs av en piggybackinsprutning via extra injektorer och en tryckstyrd EFI-box.
Innerst inne är jag en 4-taktsnörd och glädjande kan jag trösta mig med att jag har min 4-takts Bergshäst med turbo
Har jag bytt till en trött XM800 tvåtaktare och tittar lite på olika turboinstallationer. Känner att man verkligen bytt ner sig när det gäller tillförlitlighet och prestanda men det är bara att gilla läget...:mmph:
Förhoppningsvis finns det fördelar med 2-takt även om dom låter illa och luktar....
Om man tittar på olika turbotillverkare verkar det som att man ska göra en massa inställningar, bland annat bränsle och laddtryck. Tittar man på Boondocker och Aerocharger pratar dom en massa om en mängd av inställningar i deras boxar, displayer m.m. Jag kan inte fatta varför dessa inställningar finns då jag tidigare bara skruvat dit prylarna och kört.
Känns inte riktigt färdigutvecklat. Varför måste man göra alla dessa inställningar? Levereras inte kittet färdigmappat och klart?
För mig framstår det som att man måste mer eller mindre mappa efter lambda vid varje körning beroende på temperatur, luftfuktighet m.m.
Det finns en mängd olika anledningar varför tvåtaktsturbo har ett dåligt rykte. Dels är motorerna klent byggda med bristande smörjning och dels av att ägarna vill kräma ur det sista utan att riktigt veta hur man ska justera bränsle och laddtryck.
Finns det någon mer intelligent bränslestyrning som fixar detta så att man bara gasar och kör?