Bra nybörjar skoter

Linda_vås

Ny medlem
30 okt 2021
1
0
1
39
Västerås
Hej på er!
Jag är helt 100 på att de redan finns trådar likt min men skriver iaf och hoppas på svar 🙂
Jag har planer på att köpa min första skoter i vinter och behöver lite tips på vilken som passar en nybörjare?
Jag har mest tänkt att köra på leder men att de även ska kunna gå att köra i lite lössnö. Jag har tänkt lägga max 40.000kr. Vad är de jag ska ha extra koll på när jag kikar på begagnade?
Mvh
Linda
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
265
103
43
Vittangi
Jag brukar rekommendera halvlånga maskiner/hybrider, de klarar att ta sig fram lite i lössnö men är också roliga att köra efter leder. 600 kubiks motor eftersom de är mycket mer driftsäkra än 800. Sen märket spelar egentligen mindre roll, de flesta märkens halvlånga maskiner med 600-motor fungerar. Så nya och med så få mil som möjligt för pengarna. Exempel på sådana maskiner kan vara:
  • Ski-doo Renegade 600
  • Lynx X-trim 600 eller Lynx Boondocker 600
  • Polaris Switchback 600 eller Polaris SKS 600
  • Arctic Cat Crossfire 600 eller Arctic Cat XF6000 (eventuellt så kan även Arctic Cat F6 EXT vara aktuella, de är lite längre de också)
Yamaha har under rätt lång tid endast kört med fyrtaktsmotorer på sina sportigare maskiner och jag skulle väl egentligen inte rekommendera dem till en nybörjare eftersom de är tyngre att hantera, åtminstone i lössnö.

Det man kan kolla på vad gäller begagnade maskiner är så att mattan verkar vara i ok skick (inte massa sprickor eller saknade kammar), att stötdämparna verkar vara ok (att den inte är helt nedsjunken varken fram eller bak och att den fjädrar tillbaka när man lägger sin tyngd på den och trycker ner den och sen släpper upp den igen), att motorn verkar gå rent och att den går att köra utan några konstiga ljud (knackingar, rassel, gnisslanden), att det inte är några uppenbara sprickor eller veck någonstans i chassiet på den eller i stag i boggien eller framfjädringen, att variatorn verkar växla okej när man provkör (att den inte slirar/tjuter eller att den rycker/hackar på något sätt), att det inte är något som ser uppenbart skadat ut under huven i motorrummet (sprickor på variatorskivor, kablar eller slangar som läcker eller är av etc.). Ja det går att kolla hur mycket som helst egentligen, men jag brukar nöja mig ungefär med ovanstående.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Någon sks 600 finns inte vad jag vet, däremot kan en rmk 600 funka hyfsat även för led (har för mig att dom finns i 144 eller 146 '') Om du har tur kan du få tag i en 600 i proridechassiet för dom pengarna.