...om man, likt deras verkstad i instruktionsvideon, inte fattar att våra skotrar har en fjädringsväg.
Det räcker alltså inte med att stå med maskinen statiskt på garagegolvet och prova styrutslaget efter att man slipat spindeln.
Vad Bret's verkstad inte fattar är att vi, som sagt, har en fjädringsväg, vilket gör att punkten där spindeln kolliderar med A-armen förflyttas vartefter stötdämparen trycks ihop.
Det är därmed en hel mer som ska slipas, än vad som uppges i deras video. (för den som nu inte redan fattat det)
Och helt plötsligt hittade vi just ännu en fördel med Fox Float: Vi kan simulera full kompression hemma i garaget!
Varför? Jo, för att vid styrutslag brukar åtminstone en av dämparna vara komprimerade, och har man då inte slipat spindeln rätt så tappar man styrutslag.
Tappa ur luften i dämparna tills maskinen går i botten, och slipar därefter ännu mer på spinden.
Så här ser det ut före
Och ungefär så här bör det se ut efteråt
För minsta slitage av styrlänkaget bör man ha stoppet (det som tar emot) för styrutslag så nära styrstången som möjigt, dvs. ska man försöka frilägga spindel och A-arm ifrån varandra.
Bästa sätt att uppnå detta då man slipar är att man täcker slipytan med ett lager från en tuschpenna och "donkar" fullt styrutslag, för att se var det tar, också slipar man med fokus på denna punkt. När man slutligen anser sig färdig så försöker man klämma en pappersbit där man slipat. Om det då är bra och färdigt så kommer pappersbiten inte att fastna.
Tillslut kommer man till ett läge då det är nedre stötdämparinfästning som stoppar mot spindeln - slipa där.
Vad Bret's verkstad omedvetet lyckats med är iaf att denna extender är just så just perfekt i utförande för att spindeln ändå ska ha ett visst avstånd innan den träffar dämparkroppen.
Detta förutsätter dock att man har koll på sin ski alignment.
Det räcker alltså inte med att stå med maskinen statiskt på garagegolvet och prova styrutslaget efter att man slipat spindeln.
Vad Bret's verkstad inte fattar är att vi, som sagt, har en fjädringsväg, vilket gör att punkten där spindeln kolliderar med A-armen förflyttas vartefter stötdämparen trycks ihop.
Det är därmed en hel mer som ska slipas, än vad som uppges i deras video. (för den som nu inte redan fattat det)
Och helt plötsligt hittade vi just ännu en fördel med Fox Float: Vi kan simulera full kompression hemma i garaget!
Varför? Jo, för att vid styrutslag brukar åtminstone en av dämparna vara komprimerade, och har man då inte slipat spindeln rätt så tappar man styrutslag.
Tappa ur luften i dämparna tills maskinen går i botten, och slipar därefter ännu mer på spinden.
Så här ser det ut före
Och ungefär så här bör det se ut efteråt
För minsta slitage av styrlänkaget bör man ha stoppet (det som tar emot) för styrutslag så nära styrstången som möjigt, dvs. ska man försöka frilägga spindel och A-arm ifrån varandra.
Bästa sätt att uppnå detta då man slipar är att man täcker slipytan med ett lager från en tuschpenna och "donkar" fullt styrutslag, för att se var det tar, också slipar man med fokus på denna punkt. När man slutligen anser sig färdig så försöker man klämma en pappersbit där man slipat. Om det då är bra och färdigt så kommer pappersbiten inte att fastna.
Tillslut kommer man till ett läge då det är nedre stötdämparinfästning som stoppar mot spindeln - slipa där.
Vad Bret's verkstad omedvetet lyckats med är iaf att denna extender är just så just perfekt i utförande för att spindeln ändå ska ha ett visst avstånd innan den träffar dämparkroppen.
Detta förutsätter dock att man har koll på sin ski alignment.