Brp 850 lössnömaskiner kylning?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag håller på hjälpa en kompis köpa en Brp maskin med så mycket lössnömaskin som möjligt fast den ska klara köra hård led kylningsmässigt vilket begränsar utbudet rejält. Jag är helt lost vad gäller brp 850 och dess kylare, jag har bara koll på AC m8000 och Polaris lössnöare.
Lynx eller ski-doo 850 längd 146-155" är de som är intressant. Vanlig Boondocker och Summit med den sämsta kylaren duger inte har vi sett ute i fält för han vill inte köra som en dåre eller köra ut i snön för att den inte ska gå för het.
Om jag tar Polaris rmk och sks 155 eller m8000 med långa kylaren som ex så vill han ha likvöärdig kylning som dem.
Hur bra kyler en Boondocker RE som ex för den påstås ju ha lite bättre kylning?
Årsmodeller 17-20 och priser 70k-100k
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Det sitter likadan kylare på alla Lynx Ski-doo det som skiljer är längden dvs en Lynx 3900 shorty har 3700ans tunnel. Satsa på en maskin med vanlig stänklapp då kanske det funkar om farten hålls uppe eller leta efter en med eftermonterad elfläkt hade det på min 850DS shorty med shoot start då klarar dom det mesta men inte riktigt allt. Sen beror ju allt på hur isigt man vill kunna åka men Som jag upplevd det har nog BRP haft något bättre kylning än polaris men har ju inte åkt polaris själv.
 
Reactions: mas och Boost III

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Min 3900 RE med långa tunneln kyler avsevärt mycket bättre än vad min pro 850 155" med mtntek extrakylare gjorde. Då var både den och originalkylare satt i serie.
Det gör väldigt mycket för kylningen på brp att den följer rundningen framför drivaxeln
 
Reactions: Boost III

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
"Alla" BRP går montera extrakylare med fläkt på. Kostar några tusen men det kan det vara värt, (om han inte hittar något X-terrain som redan har den monterad, många av de har den från fabrik)
Alternativt ska han fundera en gång till på om han verkligen måste ha 850, 600R klarar sig med betydligt mindre kylning.
 
Reactions: Boost III

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Ski-doo Freeride 154" från 2018 och framåt tills de fick shorty tunnel har i alla fall lång tunnelkylare och lång stänklapp och fungerar rätt okej vad gäller kylning. Det finns egentligen två tillfällen då jag får problem och det är:
  1. Om jag ska dra tungt lastad kälke/pulka i långsamt tempo och i hårdare före, då går skotern varm fastän jag isrivarna är nere.
  2. Om det är extremföre som t.ex. betonghård skare överallt (men då klarar sig nog bara skotrar som även har luftkylare/kylfläkt från att gå varma).
Men annars så håller den sig rätt sval även i något hårdare före bara jag kan hålla lite fart med isrivarna nere. När det är lite lösare/mjukare före så är det ju förstås inga problem alls, då går det även att ligga i ganska långsamt tempo med pulka/kälke på spår utan några större problem (försöker dock alltid köra med isrivarna nere om jag ska köra på spår några längre sträckor).
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
.Tack för utförliga svar, fortsätt bomba förslag på steget under lössnömaskin också.
Hur värdelös är en Feeride utanför leden och vilken motsvarighet till freeride har Lynx? Om ingen bytta matta på en feeride så har den har 64mm kammhöjd vilket skulle passa bättre på led men även va bra i snö . Frågan är om de är härrejösses mycket sämre än Summit och Boondocker i snö och de lär väl va bredare framvagn svintung mm?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Freeride finns med olika framvagn 36" och 38" och tror dom finns både med 75 mm kammar och 64 mm kammar men kanske varierar lite beroende på längd sen finns ju även dom med shoot start dvs saknar batteri så vikten lär inte skilja mycket mot en (riktig) lössnö maskin. Lynx motsvarighet är Boondocker RE men tror dom enbart har 64 mm kammar och 38" framvagn om man inte väljer shoorty modellen tror den har 36" framvagn sen finns ju även Xterrain pro modellen 64 mm kammar 36" framvagn och många har fläktkylare. Har inte haft nån men har svårt att tro att det skiljer allt för mycket i lössnön men gissar att 64 mm mattan är lite hårdare så samma popup blir det inte men man vinner också mycket på leden 75 mm kammarna är ingen höjdare på led.
 
Reactions: Boost III

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Freeride bortsett från -18 modell som gick att få med 38” framvagn (kallades S38) är samma skoter som Summit förutom förstärkning på enstaka punkter, mycket bättre dämpare och 2.5” matta (bättre på allt än 3”).

Går alltså precis lika bra i snö som en Summit och är ett bättre alternativ om man vill ha kul både på och utanför leden. Har dessutom betydligt bättre kylning än Polaris.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Som sagt, "rätt" Xterrain är ju i princip en Radien Boondocker RE med kylare och andra dekaler.

Har inte helt 100% koll men årets Ranger 49 Pro 850 kanske är ett alternativ??

När det gäller vikten är det nog lite och ingenting som skiljer sålänge chassit är samma. Visst, på papperet skiljer det antagligen några kilon mellan exempelvis en Boondocker och en Summit men det vettef_n om du känner det då du kör.
 
Reactions: Boost III

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har en -24 Ranger 49 pro och den är tyngre än rena lössnö maskiner antagligen mest på grund av batteri elstart och fläktkylningen annars är dom nog rätt lika och finns ju med 850 motorn men en sån får man inte för 70-100000 kr så tror inte det är nått alternati vet inte om det är samma som på andra BRP med 64 mm matta men det sitter 64 mm kammar med 2,86 delning på rangern vilka är betydligt mycket hårdare än 75 mm kammarna med 3,5 delning som sitter på Boondocker DS jag tror det är det som gör att den inte kliver upp ur snön när det är löst på samma sätt som en Boondocker gör men å andra sidan går den betydligt mycket bättre på led och troligtvis minst lika bra när snön är lite hårdare men de har jag inte provat ännu. Nu är absolut inte 49an dålig i snön den går grymt bra men jämför man med en Boondocker är den helt enkelt snäppet sämre vilket är precis vad jag förväntat mig före köpet.
 
Reactions: Boost III

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
...jag hade lyckats missa budgetbegränsningarna.

70-100k anser jag nästan helt utesluter "storkubikare". En 600R med så få mil som möjligt vore mitt mål i samma sits.
Visst, snavar man över en tidig 850 med få mil kan man chansa, men köpa en med 500 mil på mätaren kan vara en dyr chansning, och ingen blir glad av en motorrenovering för 50 papp när man tömt hela spargrisen för inköpet.

Körde Summit 600R en och en halv vinter och nej, riktigt lika kul som storebror är den inte men dom är förvånansvärt kapabla och definitivt mindre jobbiga att köra. 850n klarar mer men kräver även mer fysisk input... och har dessutom dyrare remmar, tar mer olja och har dyrare försäkring.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
850 är även mera krävande vad det gäller kylning har man ju hört och tycker det verkar stämma bra min 600 verkar aldrig stiga i temp nu har det visserligen varit bra förhållanden men den stiger endast några grader om man kört en längre bit efter väg det gör inte en 850. Dragit en hel del galler sladd i låg fart och normalt håller den tempen men var rätt hårt en sväng då gick faktiskt kylfläkten i gång men då höll jag kanske 10-15 kmh för leden är smal där.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har en 2017 Summit 850 154:a och har även haft en 2020 Summit 850 146:a och ingen av dem har haft något större problem med kylning. Det jag kan se på 154:an (som oftast körs utan stänklapp) är att den går varmare än vad 146an gjorde speciellt om man kör lite långsamt.

146:an har ju lägre kammar och den hade alltid stänklapp monterad och jag tror aldrig att den gick upp över 75 grader även på riktigt hårdföre kring påsken.

Hursomhelst så är kylningen på ovanstående ljusår bättre än en vanlig pro rmk. Har kört SKS förlite för att kunna jämföra.

Köpråd: Summit eller Freeride 146:a med 2,5" kammar (finns väl inget annat till dem original) eller kanske en Backcountry om en sån hamnar inom budget. (Summit kräver ju någon åtgärd åt dämperiet oavsett ändamål för de är bara kassa, speciellt på en SP som inte ens har renoveringsbara dämpare).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En e-tec 600 kan nog duga åt kompisen men är de lika slöa i gassvare som de varit från att de kom och många årsmodeller uppöver ,blev de någonsin normalrapp som alla andra mäörkens 600or? Största nackdelen med brp 850 är ju vevaxeln då den inte är renoveringsbar och kostar med nya yttre ramlager 26k ny. De behövs ju bara ett kolvhaveri så kan veven bli skrot och jag hittar inga beg vevaxlar ens på Ebay. Hela motorer kan man nog hitta på skrotar men de lär va lika dyr som en ny veaxel. Jag trodde de skulle komma eftermarknads delar till vevaxeln efter någ år men tydligen inte om jag intse missat det? Polaris är klart enklast att hitta beg delar till av någ anledning jag köper 90% av delarna från White powder skroten för de har i stort sett allt på hyllan till Polaris.Finns de någ skrot som har mycket delar till nyare brp maskiner?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Den nya 600R motorn som kom runt -19 har i alla fall enligt mig tillräckligt gas svar hur den är jämfört med de andra 600 har jag ingen koll på men jämför man med BRP 850 är dom rätt lika men 600an är mycket mindre hetsig vid lugn körning.
 
Reactions: Boost III