Sommarförvaring - koppla loss C-tek uttag?

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Använder denna tråd för att ställa olika teknikfrågor om commander med ACE 900:

Tänkte spänna centralfjädern och bredda skidorna på min 900ACE commander.
Behöver man lyfta skotern med domkraft i fronten för detta?
Om ja, kan jag lyfta med domkraft där armarna till skidorna fäster under skotern? Dvs i själva gjutjärnsgodset.
Håller det för att lyfta där?
Se bild.
30548
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Japp, lyft där du!

Men särskilt hjälpt av det när du ska spänna boggifjädern blir du inte, det kan du göra när den står som vanligt alt med upplyft bakdel.
 
Reactions: Conpros

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
För att justera bredden mellan skidorna med distanserna så har jag gjort så att jag tippat upp den lite på en sida i taget och satt någon brädbit eller dylikt under mattan så att den hålls uppe på sidan. Sedan göra justeringen en sida i taget. Det kanske i och för sig inte är en möjlighet med en Commander 900 ACE, det är väl typ 100 kg extra jämfört med min Freeride 154" att bryta upp på sidan. Samt bredare matta. Men kanske värt att testa om det går.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för era svar JAAG och Henriksson!
Då vet jag att det fungerar lyfta i schassit där jag pekar om det behövs. Ska dock se om jag löser breddning skidor på annat sätt.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag har ännu inte installerat isrivare.
Vad är normal motortemp på en ACE 900 skoter?

Vill minnas den låg runt 75 C när vi körde igår. Då låg den i mitten av tempområdet.
Vad jag kunnat läsa mig till i andra trådar/forum är det ganska normalt.

Är det ett måste med isrivare om man har koll på motortempen och kör så man ej överskrider kritiska värden?
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Commander har väl kylare med elfläkt så den bör hålla tempen bra men slides brukar vilja ha lite snö på sig ändå så isrivare är ingen dum ide.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Bra synpunkt Tompa.
Blir till att inhandla isrivare.
Vad jag kunnat läsa mig till är det fjäder-isrivare som monteras på boggien som gäller och inte vajer-rivare.
Något att tänka på när man skall köpa samt installera dem?
Såg några youtubevideos och det verkar som man installerar dem i främre delen av boggien samt där anväder 1st färdigt hål samt gör 2st nya (beroense på modell). Finns i olika prisklasser. Allt från 350kr och upp till över 1000kr.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
På Commander borde Brp backningsbara rivare passa bra dom sitter i boggieskenan och dom finns det kopior av hos sledstore eller liknande butik.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Lite beroende på vilken årsmodell din maskin har så är det inte omöjligt att du har fabriksborrade hål i skenorna till BRPs egna rivare.
 
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De billiga backningsbara som kostar under 600kr håller ca 2- 10 mil sedan går de av eller tappar spänsten. De enda billiga runt 350kr som river upp mycket snö och håller 5-50 mil är Polaris style (ej polaris) de är inte backningsbara.Om de finns oem polaris så lä
Brp style som börjar kosat uppimot och över 1000kr är bnog värt pengarna (tror jag)
Jag kör tills de börjar gå tungt eller att de börjar lukta bränt då förs fäller jag ner isrivarna och då håller isrivarna länge för de behövs bara ytterst sällan. Ifjol inte alls som ex
På Commander borde Brp backningsbara rivare passa bra dom sitter i boggieskenan och dom finns det kopior av hos sledstore eller liknande butik.
Hur pass bra håller brp pirat backningsbara för alla andra billiga ej backnins eller backningsbara ja alla under 600kr jag testat håller bara 1-20 mil.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det skiljer bara någon hundring har jag för mig mellan pirat "BRP-rivare" och original, och jag vill påstå att originalen är bättre. Den nyare typen med dubbelfjäder ska vara lite bättre än den äldre som har en lång fjäder.

Nu kanske du inte ska ut och skråköra så mycket men jag har en tendens att köra sönder rivare då dom sitter upphängda i "parkeringsläge" så jag skruvar inte dit dom förrän på vårkanten då dom börjar behövas.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
De billiga backningsbara som kostar under 600kr håller ca 2- 10 mil sedan går de av eller tappar spänsten. De enda billiga runt 350kr som river upp mycket snö och håller 5-50 mil är Polaris style (ej polaris) de är inte backningsbara.Om de finns oem polaris så lä
Brp style som börjar kosat uppimot och över 1000kr är bnog värt pengarna (tror jag)
Jag kör tills de börjar gå tungt eller att de börjar lukta bränt då förs fäller jag ner isrivarna och då håller isrivarna länge för de behövs bara ytterst sällan. Ifjol inte alls som ex


Hur pass bra håller brp pirat backningsbara för alla andra billiga ej backnins eller backningsbara ja alla under 600kr jag testat håller bara 1-20 mil.
Jag körde sönder 1 av mina original BRP rivare och ersatte med 1 ny brp kopia från sleedstore och den höll i alla fall de 150 mil den satt där nu var den inte nere hela tiden men i alla fall en stor del av tiden för jag vek sällan upp dom. Priset på kopiorna brukar ju vara riktigt bra om man passar när tex sleedstore har kampanj. Nu river ju brp rivarna dåligt jämfört med vissa andra men på en Commander med bra kylning är det nog mest slides som behöver kylas och gissar att även dom tål ganska isiga leder för det sitter ju en del boggiehjul på Commander
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det skiljer bara någon hundring har jag för mig mellan pirat "BRP-rivare" och original, och jag vill påstå att originalen är bättre. Den nyare typen med dubbelfjäder ska vara lite bättre än den äldre som har en lång fjäder.

Nu kanske du inte ska ut och skråköra så mycket men jag har en tendens att köra sönder rivare då dom sitter upphängda i "parkeringsläge" så jag skruvar inte dit dom förrän på vårkanten då dom börjar behövas.
Ja vist f brp dubbelfjäderhistorian är bara glömma för mig också för jag skråar en hel del och har tom problem med polaris style ej backningsbara att de fälls ner när man skårar. Och såklart märker man inte det och sopar i backen och då är de slut med dem . Vist brp dubbelfjäder går åtminstone inte sönder om de åkt ner vid backning men de lär åka ner stup i kvarten på en pro rmk som körs på skrå.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har svårt att tro att dom åker ner vid skråkörning om man har en riktig hylla den vilar på för antar att det är löst där ni skråar nu är jag ingen stor skråkörare men kör mycket i skogen och har nog aldrig varit med om att rivarna åkt ner av misstag och åker den ner gör det inget heller dom är ju gjorda för att klara det.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Det var många och bra svar som trillat in. Tack JAAG, BOOST, Tompa, Tengil och Jw1978 för era inspel!
Jag har kollat boggien och det verkar stämma som JAAG är inne på dvs. förborrade hål.
Se bild.
Då jag hade en uppsättning BRP orginal isrivare hemma på arbetsbänken som jag ej installerat på den andra commandern (årsmodell 2015) så kollade jag lite snabbt och orginalrivarna verkar passa in att skruva in i hålen på Easyride boggien på den nyköpta commandern (2024). De ligger vissligen nära boggiehjulen men dock någon cm tillgodo.
På den gamla commandern ser boggien annorlunda ut och BRPs rivare verkar inte passa in i förborrade hålen som är under boggiehjulet.

30555
30557
 
Last edited:

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Kylfläkten startar vid 100 som på många andra 4t motorer

Jag som är nörd styr kylfläkten med termokontakt på 84C istället eftersom jag dragit en heldel tung sladd, hjälper hålla temp nere, även underhuvstempen.

2024 900r har nu funktion att hålla nere underhuvstemp genom att kylfläkten startar beroende på avgastemp, iallafall Xterrain, renegade (har enbart kylfläkt ej någon luftkylare) om bredbandarna med luftkylare även tar hänsyn till avgastemp vet jag ej.

Blev ett litet sidospår. Sorry.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
100 grader känns som lite hög temp att starta fläkten på det gäller ju att den är effektiv då så den får ner tempen då är nog 84 grader mera rimligt har för mig att Yamaha Viper startar runt 92 grader min Ranger 49 med 600r startar fläkten vid 65 grader men är ju helt annat på 2T som inte behöver ta hänsyn till oljan och kan gå mycket svalare ligger ju runt 40-50 grader normalt. Aldrig hört om mån som endast haft fläkt utan kylare för att kyla motorutrymmet men det funkar säkert bra.
 
Reactions: Conpros