byta bromsoket på xp´n

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej. det behöver du inte.
Dock så kan det vara lite jäkligt, oket är samtidigt hållare åt drivaxellagret. Hållaren sitter med fyra torx, men det brukar kunna sitta rätt tight på lagret och man behöver ibland dra av hållaren från lagret med en avdragare...
Eftersom man släpper drivaxellagret är det också en bra ide att släppa spänningen på mattan så mycket det går...
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Ok tack för bra svar!
Men om jag vänder på frågan lite skulle det vara enklare att ta lös drivaxeln eller är det bara överkurs?
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
du får inte lös drivaxeln utan att ta lös oket ;)
jag tog en avdragare jag hade från tema som passade in mellan bromsskivan och drivaxeln i dom spåren runt, sen var det bara att börja dra åt.
 

Lundström

Medlem
9 dec 2009
48
0
6
Är nog lite olika, då jag tog lös mitt var det bara skruva loss skruvarna och dra rakt ut, inga problem.
Ta loss skyddet så ser man ganska snabbt hur man ska gå till väga för att få loss oket.
 
R

RevMan

Oftast så sitter oket som F-N på drivaxellagret, så man måste värma för att få lös det från lagret. ibland hjälper det inte utan lagret följer med ändå så man får pressa ur det.

BRPs specialverktyg underlättar en hel del.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Är nog lite olika, då jag tog lös mitt var det bara skruva loss skruvarna och dra rakt ut, inga problem.
Ta loss skyddet så ser man ganska snabbt hur man ska gå till väga för att få loss oket.
Okej får jag fråga dig lundström varför du tog lös ditt ok?

Måste höra med min mek hur han tänker göra isof som dock är pappa ledig till veckan, tänkte bara att han var tvungen att ta lös drivaxeln och därmed är mattan av så då kan jag slänga på en ny matta när det lix är borta men har man special verktyg verkar det gå att ta lös ändå alltså.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Annars brukar de gå fint om du lossar all skruvar på bromssidan och segesäkringen på kedjehussidan sen knackar du drivaxeln med gummiklubba på kedjehussidan så fästet får typ 1cm glipa mellan fäste och chassi på bromssidan, så lägger du emellan distanser mellan fäste och chassi och knackar tillbaka drivaxeln då brukar fästet hoppa av lagret. Funkade klockrent när jag gjorde de iafa, men va försiktig för packboxen på kedjehussidan är lite känslig, så du inte knackar över axeln för mycket, du behöver ju lite mer glipa än vad lagret är tjockt om du förstår va jag menar!
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Annars brukar de gå fint om du lossar all skruvar på bromssidan och segesäkringen på kedjehussidan sen knackar du drivaxeln med gummiklubba på kedjehussidan så fästet får typ 1cm glipa mellan fäste och chassi på bromssidan, så lägger du emellan distanser mellan fäste och chassi och knackar tillbaka drivaxeln då brukar fästet hoppa av lagret. Funkade klockrent när jag gjorde de iafa, men va försiktig för packboxen på kedjehussidan är lite känslig, så du inte knackar över axeln för mycket, du behöver ju lite mer glipa än vad lagret är tjockt om du förstår va jag menar!
Jo, men lättast med en avdragare från biltema för en liten slant.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
JaA nu är bromsoket bytt på garantin iaf så nu är det sprillans (Y), hämtade hem skotern i fredags så nu är det ju bara byta till 44 matta och sen kan snön komma på rikitgt :) !!!
Men undrar om det är fler än mig som drabbats av att bromoket pajjat på xp!?