Byta cylinderfotspackning eller inte på PRO rmk 800?

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Har lyft av cylindrarna på min pro rmk 800 och undrar om man alltid ska byta till en ny cylinderfotspackning eller om det går att använda samma igen?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Kan ta min IQ 600R som exempel
Den har stålpackning vid cylinderfoten och det sägs ju att man ska byta men jag har då återanvänt dom nu senaste gången för jag hade inte orken att köpa nya då och det har fungerat i 100mil nu utan läckage
 

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Ok så antingen chansar man o kör med samma eller så får man betala istället!
Hur mycket går en packning på? Är en stålpackning på den jag har.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det finns flera fabrikat av pack.spray som borde funka klockrent,gjort just för stål/metall packningar,typ permatex,loctite,VHT..säkert fler av typ samma sort,den jag använder(då till bilar)är VHT,samt nu på senare tid...(Permatex 80697 Copper Spray-A-Gasket Hi-Temp Adhesive Sealant),dom två ser ut som att du sprayar packningen kopparfärgad,funkar kanon bra,bla.ett måste till oljepumps kåpan på bla vag.s 2.5 v6 tdi.dock sprayar jag bara nya packningar till 98%,men gjort det på en del begade packningar av metall i nödfall,då till ex.vis inte så krångliga/känsliga ställen,ex.vis:vattenpumps pack,vevhus rör vent pack.bara dom ser bra ut med endast avtryck av delarna dom ska täta...alldrig varit med om ett läkage efter det,vet att många bmw turbo byggen använder den på mls packningar åxå...(för övrigt är det en topp packning avbildad på burken)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Sätt dit en ny. Skulle aldrig chansa, kan gå illa om det blir läckage, inte bara maskinellt. Inte så kul att få haveri i nån djup ravin långt ut i fjällvärlden.
Har gjort en chansning med crossen en gång när jag inte fick tag på en ny i tid. Kostade en kolv.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Vet inte hur kvalitén är på polaris stålpackningar men det borde inte kunna skilja mycket jämfört med arctic, och jag har aldrig bytt cylinderfotspackning och det har aldrig blivit haveri pga det ...
 

Nora

Medlem
26 sept 2011
48
0
1
Norberg
Jag köpte en ny o ska slänga dit, men nån som vet om den måste vändas åt nåt visst håll då den har pressade fördjupningar. Ska dom vara vända uppåt eller neråt?
 

Andreas03:1

Medlem
21 okt 2007
38
0
1
Söderhamn
Hej.
Vet att det här är en gammal tråd men jag undrar hur du vände packningen?
Ska byta kolvar på min och som du skrev så har cylinderfotspackningen fördjupningar.
Ska det som buktar ut vändas mot blocket eller cylindern eller spelar det ingen roll?
Den gamla packningen är platt så det verkar som den trycks ihop när man drar fast cylindrarna.