Byta dämpare på enduro?

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
funderar på att montera Wp dämpare i boogin.
Bara den stående! hur mycke måste man riva för att byta det?
det är en enduro -98
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Blir enklast om du plockar ut hela boggien. Kan vara lämpligt såhär innan säsongen börjar för att svetsa ev. sprickbildningar i fästpunkter i boggien.
Boggien sitter med 4 bultar, lätt att demontera och montera. Hissa dock helst upp skotern först... vid montering kan du lägga skotern på sidan istället.
Varför en WP? -köp en öhlinsdämpare... jag köpte en ny med fjäder för 750kr, den bakre liggande dämparen, öhlins den också, 1500kr inkl fjäder.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jasså var får jag tag i dom då? verkar väldigt intressant!
finns det även till framvagnen för lämpligt pris? eller räcker det med nya orginal?
tycker mina är lite väl mjuka
 
T

Tim

ids inte logga in..

skulle gärna vilja ha så det blir lite högre i fjädringen.. alltså längre fjädringväg?
finns det olika varianter på dom öhlinarna? har du något tele nr jag kan nå dom på eller hemsida?

ser ju även snyggare ut med hög fjädring!
 

viggen

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Upplands Väsby Sverige
Kontakta Revelj Racing som är Öhlins distributör i Sverige för snöskoterdämpare
där får du reda på priser
revelj.racing@telia.com

kolla även in på www.ohlins.com där finner du bilder och massa annan information såsom manualer och monteringsinstruktioner.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-02 kl 10:06 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-02 kl 10:03 AM (CET)]har ring dom men dom kunde inte ta fram några dämpar till den modellen?!?!!

var tvungen att sruva lös min och hålla på å mäta??

jag menar hur få tävlingskotrar har inte varit g-typ modellen? dom borde ju sålt sådana dämpare som smör tidigare?

vad har du för dämpare i boggin? har du benämningen på dom?
hur blev den efter dy bytte? blev den högre?
bytte du bara i boggin eller runtom?

en fråga till.. vet du vad dom orginaldämarna fram kostar ny? går dom att fylla på gas eller är det olje? dom är rätt mjuka.. och den är spän på näst översta
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har som sagt öhlins i boggien. Köpte bägge dämparna hos lokala handlaren, Bil och Maskinfirma Eric Gröning tror jag det korrekta namnet är. Går annars under "grönings" här i Ljusdal.

Jag har originaldämparna kvar i framvagnen pga att jag inte haft råd att byta dem. Cykelpumpar, nuförtiden tycker jag... har framfjädringen ställd på näst mjukaste numer, hade på hårdaste förut, kändes knappt att det fjädrade fram då och gick inte köra så fort efter leden när den studsade så hårt fram.
Tror inte du kan fylla på gas i dom, köp nya öhlins, sitter originalmonterat på bigpipe g-typen. Så nog finns det hos handlaren också.
Skotern blir inte högre ibak för att man byter dämpare, förresten.
Och längre fjädringsväg kan du nog inte få på något lätt sätt, det är rätt lång original på g-typerna.

Kör och var glad! :)
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
ok...

när jag ställer mig på skotern med fötterna ganska långt fram på stödena och hopapr till lite så fjädrar skoter lika mycke i boggin som fram..

ska nog ta och köra lite i vinter och känna mig för... kanske inte är så illa ändå.

blev det stor skillnad för dig när du monterade öhlinare?
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Nov-02 kl 01:52 PM (CET)]passar dom från 97 års modell?
dom hittade ingen här hos lantmännen!
blir hyff less när inte en jävel vet något.
det var restat och det var bla bla bla...

det är väl olika boggisar på 97 och 98 årsmodell? med passar dämparna ändå?
minns du vad farmdämparna kostade?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har för mig framdämparna skulle gå på runt tusenlappen stycket, om inte mer.
Tror inte det är skillnad på -97 och -98?? osäker där.

Det blev stor skillnad med Öhlins ja.
 
T

Tim

Man ser ju bilder på andra enduro:s och dom tycker jag ser högre ut bak...
kanske min dämpare som är slut så den börjar säcka ihop?

har du något tele ner till dom där som sälde dämparna åt dig?

 
T

tim

verka inte få tag i några öhlinare.. dom har slutat säljas!

får väl köpa dom begade Whit power dämparna för 1000kr.. och ev skicka iväg orginal fram för renov och chimsning elelr vad det heter.. var visst en kille som skulle vara duktig på det.. skulle ta 500kr för det
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har min beggade öhlinare kvar om den är intressant... komplett med fjäder, har gått runt 500 mil så kan behöva renoveras. Det är alltså den bakre i boggin.
 
T

tim

vad kör du med för dämpare nu då?
vad kostar det att renov?
vem gör det?

 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Som sagt, jag fick en ny öhlinsdämpare så billigt att jag kostade på med en sån istället för att renovera den jag hade. Kontakta mig på mail istället:
opel.racing@telia.com