Byta kedjehusolja med backväxel monterad

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej,

Jag har en Ski-Doo Forumula 500 -97 som jag förra året lämnade in på verkstad för att få en mekanisk backväxel monterad.

Nu ska jag byta olja i kedjehuset inför vintern men är lite osäker på hur jag ska göra när jag tar bort kåpan som sitter vid kedjehuset.

Förut var det ju bara att lossa på skruvarna och dra ut kåpan från kedjehuset.
Men nu sitter det ju en axel in genom kåpan. Är det något speciellt jag ska tänka på när jag tar bort den kåpan?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias

 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Nej, jag har inte hittat någon i alla fall. Dessutom skulle jag vilja ta mig en titt på kedja och drev.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Det är ingen fara, Det är bara att skruva lös locket.
Är inte säker, men jag har för mig att man måste skruva lös stagen som går från växelspaken. Men det underlättar i alla fall om man gör det.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Annars är det bara att suga upp den, har vi gjort på farsans formula varje gång
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag har skruvat bort staget mellan kåpan och växelspaken och alla skruvar runt om kåpan.

Men den sitter stenhårt ändå. Är det någon som har koll på hur man ska göra?
Det sitter ju en bult till höger om mätstickan, ska den också lossas eller?

Tacksam för svar!

/Tobias
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Jag har skruvat bort staget mellan kåpan och växelspaken och alla skruvar runt om kåpan.

Men den sitter stenhårt ändå. Är det någon som har koll på hur man ska göra?
Det sitter ju en bult till höger om mätstickan, ska den också lossas eller?

Tacksam för svar!

/Tobias
Locket kan sitta riktigt mycke utan bultar, men knacka lite med en gummiklubba så kan den hoppa lös. Jag vet inte vad för packning du har där emellan, är de en gammal hederlig så ska du va lite försiktig så du inte her sönder den (dock lätt att laga med packningspasta). På min tex har jag som en o-ring runt locket, så min lossnar lätt.

Funkar inget skulle jag ta bort den där bulten.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hur många skruvar har du tagit lös? För det är 4 st runt om! En som man lätt missar sitter längst under och den har jag missat och nästan brytit sönder huset så kolla den :)