Byta kylare Summit G4

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har varit sugen på att korta tunneln på min Summit G4 och som av en händelse så fick jag tag på en skrotad 146 tunnel som jag tänkte ta kylaren från.
Kanske en massa onödigt jobb men då jag inte har alusvets och troligtvis inte duger till att svetsa och motorn är ändå urplockad så kändes det rimligt att göra detta då den "bara" är nitad.

Men nu när jag började med donatortunneln så inser jag att det är inga vanliga nitar och det verkar inte finnas att köpa via BRP så frågan är vad som är lämpligt att använda?

Originalnitarna verkar inte vara genomgående eller så är de tvådelade på något sätt och det verkar vara en kombo av alu och stål för de knäcker borrarna direkt om man inte kyler. Kommer att bli spännande att ta lös den andra utan att skada resten av tunneln.

Så vad kan vara lämplig sorts nit. Vill ju ha något som håller ihop maskinen över tid och inte ger med sig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.493
396
83
Malå/Adak
Tillverkarna använder sig av nitar som gör sina egna hål för att undvika glapp. Dvs delarna förborras inte utan nitarna både slår hål och binder samman.

Vad än du nitar med så kommer det bli sämre än fabriks, men ska du ändå nita så är det stålpopnit som gäller. Och försöker du nita stålnit med din vanliga popnittång så kommer den paja rätt fort, (om du är tillräckligt stark i nyporna för att överhuvudtaget lyckas dra stålniten med en handtång), så en tryckluftsdriven popnitpicka måste du också skaffa. Nit köper du exempelvis hos Swedol, dom har storpack som är någorlunda humant prissatta, (eller hade då i alla fall då jag köpte).
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Dessa nitar har en väldigt hård kärna i stål, de går fint att borra men man måste köpa borrar av hög kvalitet, typ dormer och köra borret i rätt hastighet samt kyla/smörja.
Sen får man ha några borrar i reserv eller slipen redo för de är lätt att förstöra dom.
Ska man bara lös med dom så är det enklast att bara slipa bort baksidan så det blir jämt med plåten, då brukar de lossna från ena sidan, sen kan man ta ett drivdon och en hylsa på över skallen så får man ut den delen också. Ska man ersätta dessa nitar med popnit så får man sätta i tjocka popstålnitar typ 6.4mm för det blir ett stort hål efter dessa nitar och för övrigt så är stålnitar det enda alternativet. Sen får man säkert dubblera antalet nitar eller komplettera med lim om man vill komma upp närheten av originalnitarnas hållfasthet.
 
Reactions: eing9911

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.691
824
113
Kramfors
Om du limmar så rek jag Kiltofix starkaste limmet för de va våldsamt starkt och billigt.Jag blandar även i balanseringkulor för bil/lastbilsdäck som är runt 1mm stora för att inte limmet ska pressas ihop för mycket. Polaris mf svindyra lim är gjort så med glaskulor så jag kompierade iden. Jag gjorde först bryttester mellan olika limmer och med och utan glaskulor och Kiltofix i länken med glaskulor va överlägset bäst. Glaskulorna gjorde största skillnaden i bryt o bänd test mellan 2mm alupklåt och 1,2mm rostfri plåt som jag limmat i tunneln där Pro riden 11-15 alltid spricker. Popnitade med 4mm stålnintar med Julas luftdrivna popnitstång. Jag läste att den billiga popnitaren höll rel bra även med så våldsamma stålnitar så den är prisvärd! Men Kiltofix premium extra limmet ythärdar fort och är tjock/trög i konsistens så de är broskande att fåihop skiten. Om de måste limmas långa ytor (mer än 30 cm åt gången så välj hellre Casco superfix + för den har man längre tid på sig att fixera/nita den är bet mjukare i konsistens .

 
Reactions: eing9911