Cf8 2009 Lite tips tack!

Ylten

Medlem
4 sept 2010
28
0
1
Luleå
Har precis köpt mig en 2009ans Crossfire 800 med 300 mil på mätaren..

Sitter just nu 51mm 365 matta på den men det är det enda som är gjorts på den i uttrustning.. Har M-dyna + Extreme low rutan på ingående men hade tänkt börja ge mig in på motorn och undrar om någon som har förslag?

Motorn är standard var är prisvärda och fungerande uppgradering?
Ska beställa en Tikka burk men fungerar original vikter och fjädrar i variatorn dom dom är eller finns de bra uppgraderingar göra där?

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
SLPs helsystem med y-rör, pipa, slutburk ska visst funka riktigt bra till den motorn, man behöver inte heller gör något åt soppan, utan bara skruva dit och köra. När det gäller variatorn så vill jag påstå att det är det som ger mest "bang for the buck" . MDS vikter i primären och ett shift assist i sekundären så får man en mycket potent maskin. Blir säkert riktigt bra med tikka burken också

Ylten

Medlem
4 sept 2010
28
0
1
Luleå
Okeej! Så länge man inte exprimentetar med soppan ska de vara lugnt har dålig erfarenhet gällande det :) vart får jag tag i vikter till primären? Ska försöka bygga den till att klättra så bra som möjligt oc vill ha bra karaktär på motorn. Hur många gram på vikterna? Och shift assist har jag hört både bra och dåligt om, hur är sdst egentligen?

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Shift assist är bara bra, låter fjädern jobba som en fjäder. Utan den uppstår små brytningar i fjädern i sidled när den jobbar. Dom som upplever det sämre är nog pga varven sjunker en aning men det beror på att sekundären börjat fungera som det är tänkt. Backshift blir bättre och den svarar bättre på gasen. Toppvarven får man justera genom primären. Det gör man bäst med justerbara vikter. Jag säljer MDS vikter, skulle vilja påstå att det är marknadens bästa vikter till lössnö körning. Växlar på hårdare, mycket högre remtryck, bättre backshift. Bara fördelar. Med MDS vikter så kör man med ca10gram mer än standard

Ylten

Medlem
4 sept 2010
28
0
1
Luleå
Låter trevligt! Vad är då priset på dessa delar? Har förstått man får vikta på primären med assist! Några effekt ökningar eller är det bara karaktären på den som ändras?

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
MDS vikterna kostar 2600kr med fjäder om du klarar dig utan fjäder 2300kr
kan kolla upp vad som gäller för din skoter
shift assist är ett måste tycker jag, finns att köpa på momentum, vet ej priset men det är ingen dyr sak. Det är ett bara ett lager.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=51612&page=1
effektökning : nej
mer effekt på mattan: ja
en klart effektivare kraftöverföring, enligt MDS mattdyno 8hk mer på mattan

Ylten

Medlem
4 sept 2010
28
0
1
Luleå
Låter suveränt! Ska kolla på Momentum!

Men vikta, är det mkt jobb byta vikterna? Kan man göra det utan att ta loss variatorn. Är Diesel tekniker men skotrar har jag aldrig skruvat i tidigare haha.. Mvh :)