Chiptrimma på egen hand

tanken

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Apr-04 kl 11:24 PM (CET)]Har läst i en intressant tråd här på forumet men den var arkiverad så det gick inte att fortsätta där. Jag tycker det låter väldigt intressant att programmera ett eget chip och experimentera.

http://www.skoterleden.net/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=1257&forum=DCForumID1

Några saker som jag funderar över som var skrivet i ovan nämnda tråd; skulle det gå i praktiken att skriva över mjukvaran i mikrokontrollern med något som man läst från en nyare krets (läs jag har en 91:as RXL vars EFI förbättrades till nästa årgång)? Var det kanske så att 92:an hade en extra sensor samt eventuella hårdvaruförändringar i EFI:n och gör det i så fall ett sådant projekt omöjligt? Vidare funderar jag, när man i dagligt tal pratar om att chiptrimma så menar man väl att byta ut det minne som innehåller alla(?) lookup tables, och ett sådant borde väl inte vara i närheten så svårt att läsa av och skriva om, om man jämför med mikrokontrollerns kod.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Apr-04 kl 01:22 PM (CET)]Enklast när du har insprutning är att skaffa
en justerbar bränsletrycksregulator. Då ändrar du bränslemängden över hela registret
Och slipper mycket onödigt jobb med programmering.Förmodar att Tikka har sådana.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man vill ha en justerbar bränsletryckregulator så går det ofta med lite händighet att bygga om den befintliga regulatorn (eller skaffa en ungefär likadan att bygga om, liknande delar finns ju på många japanska bilar från slutet av 80-talet).
Tryckregulatorer som är justerbara från fabrik sitter på bilar med mycket tidiga Bosch insprutningssystem (D-jetronic, ca 1969-73, sådana system satt t ex på större Mercedes, VW 411, Saab 99 EMS och många andra bilar från den tiden).

Annars är det inget större problem att läsa av eprommet till styrdonet, identifiera tabellerna, ändra och bränna ett nytt prom. Det gäller bara att man har tillgång till en prombrännare och gärna skaffar sig en del kunskaper om programmering på den typ av microcontroller som används (som regel Motorola 6803 eller 68HC11).
De här insprutningssystemen finns mycket bra beskrivna i några amerikanska patent, det är lämpligt att läsa på där också.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
EFI93 skrev:
[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Apr-04 kl 01:22 PM (CET)]Enklast när du har insprutning är att skaffa
en justerbar bränsletrycksregulator. Då ändrar du bränslemängden över hela registret
Och slipper mycket onödigt jobb med programmering.Förmodar att Tikka har sådana.
Tycker det verkar vara mer onödigt jobb att montera tryckregulator n att programmera lite, sen är ju nackdelen med regulator att man inte kan ändra soppamängden på bara en lastpunkt, utan man får en förendring linjärt.

Fördelen med att ändra programmvaran är att man kan ändra bara på de lastpunkter där det behövs och slipper onödigt klydd med soppaslangar och annat.