cross final

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Man blir inte diskad med obligatorium om man kör utan huv.
Det står inte någonstans i regelboken att man måste ha huv eller att man blir utesluten (diskad) om man tappar huven.

Däremot står det:
3.11 Luftkylningshål eller hål från bortmonterad strålkastare som är större än 50 cm2. Ska täckas med galler eller annat med samma hållfasthet som huven i övrigt.

Denna regel är för att man inte ska kunna fastna med en hand eller armen i ett hål på skotern. Det är en säkerhets regel.
Bedömningen som gjordes på finalen vad gäller den tappade huven. Var nog den att man inte ansåg att den tappade huven utgorde en säkerhetsrisk med hänsyn till ovan nämda regel.

Jag var inte på plats, men jag vet ju hur en REV ser ut med avtagen huv.
Det är en bedömningsfråga hos tävlingsledaren om den saknade huven utgjorde en säkerhetsrisk eller inte.

Så släpp denna diskution och låt Jeff Öjer glädjas åt sitt guld. För han har gjort sig förtjänt av det.
Att sedan en annan förare gjorde en omkörning under gulflagg.
Det ÄR en säkerhetsrisk och skall bedömas som en sådan. Med uteslutning som följd.
Tyvärr, drabbade detta en av dom absolut bästa ungdomarna vi har i landet. Som dessutom gick miste om en toppplacering i finalen.
Men man kan inte släppa en sådan överträdelse mot säkerheten utan åtgärd.
 

Danne_

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Kalix Sverige
www.shrakalix.com
Leif skrev:
Att sedan en annan förare gjorde en omkörning under gulflagg.
Det ÄR en säkerhetsrisk och skall bedömas som en sådan. Med uteslutning som följd.
Förbud mot omkörning vid gulflagg är väl en ren rättviseregel, du ska helt enkelt inte riskera att tappa placering för att du bedömer situationen svårare och håller igen mer än bakomvarande...en glasklar regel som aldrig ens ska behöva diskuteras.

Säkerhetsmässigt finns regler om att man ska köra med full kontroll vid gulflagg...vilket däremot inte är en glasklar regel utan upp till tävlingsledningen att bedöma.
Diskning/inte diskning mot detta kan ju behöva diskuteras ibland, om bedömning/beslut varit rätt o.s.v

Lite märka ord detta inlägg, men om alla förstod varför man inte får köra om vid gulflagg så skulle vi slippa trams om hållet spår, gott om plats, hindret passerat o.s.v när någon blir diskad pga att ha kört om vid gulflagg...

En tappad huv är enligt mej inget att bråka om...värre är när vänster sidokåpa saknas på rev och liknande maskiner, ser jävligt styggt ut med variatorerna fullt synliga...

/Danne
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag kan hålla med dig Danne i dina åsikter vad gäller: "men om alla förstod varför man inte får köra om vid gulflagg så skulle vi slippa trams om hållet spår, gott om plats, hindret passerat o.s.v"

Men att omkörning under gulflagg skulle vara en rättvise regel är en vinkling på regeln som jag aldrig hört förut.
Den som har den synen på gulflagg, är säkert inte dum, men personen har lite otur när den tänker.

Man visar gul flagg då det finns hinder på banan.
Det är en säkerhetsrisk att det finns hinder på banan. En bakomvarande förare har inte fullt synfält och kan därmed inte bedöma med säkerhet att banan är fri från hinder och att man därmed inte avsevärt förvärrar den situations som orsakat gulflagg.
Att inte köra på den skoter som blockerar delar av banan är nog inte så svårt.
Men om det är någon förare eller funktionär som försöker ta sig av banan eller till den som ligger bredvid skotern i dalen av ett gupp. Kan man som förare med lätthet missa. Även om man är först i banan. Därför ska man sänka farten för att med säkerhet passera ALLA hinder på banan. En bakomvarande har ännu sämre chans att se alla hinder på banan.

Att göra en omkörning under gul flagg är ingenting annat än en säkerhetsrisk och ett grovt åsidosättande av medtävlandes och funktionärers säkerhet.
Det skall medföra uteslutning.
 

Danne_

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Kalix Sverige
www.shrakalix.com
Näe Leif, du räknar upp en massa argument som självklarheter vilka inte är så självklara....

Finns inget som säjer att bakomvarande förare har sämre synfält, han kan ju ligga en halvmeter efter och 8 meter till höger...inte fan ser han sämre där.

Finns inget som säjer att bakomvarande förare har sämre koll på hindret, han kan ju sett att den som kraschat ligger långt ute efter ena kanten bakom platåhoppet medans framförvarande förare inte har en susning om orsaken till flaggan...

Finns inget som säjer att hindret är dolt, gulflaggan ska ut om hinder finns på banan, förarna ska köra med förstånd då risken finns att funktionärer/sjukvårdare måste ut på banan och göra sitt jobb.

Finns inget som säjer att en omkörning automatiskt är en säkerhetsrisk, går alldeles utmärkt köra om på ett säkert sätt, speciellt då om framförvarande visar mer hänsyn än vad situationen kräver...

Omkörningsförbudet är till för att förarna ska kunna ta igen hur mycket dom personligen tycker utan att riskera bli omkörd...rättvist eller hur?

/Danne