Cylindern ( nicasil ) efter haveri - går den att använda? (bild)

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Hej,

Efter att motorn nypt så kletade kolven ner cylindern (såklart). Dock såg jag inga (kännbara) repor, varför jag kletade på saltsyra hela dagen idag.

Alla kolvrester är försvunna men som ni ser på bilderna så finns lite svarta "ränder" kvar (som dock inte känns).

Däremot finns det ett par knottriga partier (inringade i rött nedan) som alla dock ligger väldigt lågt ner i cylindern. Det finns också några "microgropar/microhål" långt ner på cylindern (se inringat i blått nedan.


Frågan är: Kan man på något sätt använda cylindern?

Hur stor roll spelar ojämnheterna & microhroparna i botten på cylindern? Kan de/ska de jämnas till? Hona med 400?

Eller är det bara bita ihop och kasta den på sophögen?




 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Är det nedanför kanalerna som det ser ut att vara så ska det noga funka och köra med.

Du hornar cyllen med ett spec horningsverktyg för nicasil cyl. Går INTE med ett vanligt honingsverktyg utan ska vara ett som är annpassat för nicasil. Det brukar vara en pinne med massa små stenar på..
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Lämna iväg den till nån som kan sin sak å låt dom hona den å sen bedömma om den går att använda! Det finn firmor som har utbytessystem på cylindrar så det behöver inte ta så lång tid för dig att få en hel om den inte skulle gå att använda!
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Är det nedanför kanalerna som det ser ut att vara så ska det noga funka och köra med.

Du hornar cyllen med ett spec horningsverktyg för nicasil cyl. Går INTE med ett vanligt honingsverktyg utan ska vara ett som är annpassat för nicasil. Det brukar vara en pinne med massa små stenar på..
Ja de ligger nedanför kanalerna men det känns ju ändå som en lite vanskligt...


Eller så borrar du om och stålfodrar för 2500kr

Tack för tipset!

Här har du några förslag på firmor som kan hjälpa dig

www.staffansmotor.se
www.racingkonsult.com
www.blixtensracing.com
www.nikasilproffsen.se
www.cylmo.no
www.motorhuset.com (sammarbetar med Cylmo i norge)
Tack - Skall kolla upp - men det tar väl tid ( i denna dyrbara tid) ?
 
B

Biosteel

det finns ju fortfarande en annan väg oxå. jag fick en repa på min cylinder till f7an och köpte en "bättrebegagnad" av skoterskrot som va skitfin för 3000. ligger ju ganska nära priset som de kostar att omfodra osv.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
det finns ju fortfarande en annan väg oxå. jag fick en repa på min cylinder till f7an och köpte en "bättrebegagnad" av skoterskrot som va skitfin för 3000. ligger ju ganska nära priset som de kostar att omfodra osv.
http://motormecano.se/system/visa.asp?HID=489&FID=528&HSID=6896 i Skellefteå borrar den och sätter in stål forde för 2500kr har jag för mig att dom tar
vet inte om jag skulle ta risken, jag skulle nog skaffa en ny cylle
Tackar.

Söker "nya" cylindrar för fullt. Återkommer med rapport.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Här har du några förslag på firmor som kan hjälpa dig

www.staffansmotor.se
www.racingkonsult.com
www.blixtensracing.com
www.nikasilproffsen.se
www.cylmo.no
www.motorhuset.com (sammarbetar med Cylmo i norge)

Lite feedback.

Hörde av mig till "alla" på marknaden som säljer /renoverar /byter Nikasilcylindrar. Billigast var nikasilproffsen men de kunde inte lova leveranstid pga av mycket arbete. Där var priset för omläggning av nikasil 1850:-/cylinder.

Både Staffans motor & Motorhuset hade dock utbytescylindrar (renoverade + ny nikasil) i nyskick för omgående leverans.

Motorhuset : 3500 SEK /cylinder
Staffans motor : 3200 SEK/cylinder

Valet föll på Staffans. Fungerade bra med leverans/korrespondens.

Blixten hade också ett pris på ca 3500 tror jag men han kunde inte leverera inom de närmsta veckorna.