Dålig dämpare ?

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Hej!
Jag har en MXZ 600 HO -07 med SC4 boggin.
Jag har kört 250 mil inte dom värsta med en del hoppande och hård ledkörnig har det blivit.
Nu känns det som den har börjat bli hänging i bak är dämparen redan slut ?
Fjäder spänningen är på max (exentern med fyra lägen)
Den främre har jag spänt lite men det känns inte som det skulle ge så mycket om jag spände på den mer (rätta mig om jag har fel)

Om nu dämparen är slut ska jag renovera eller köpa något värre, då jag tänker ha den minst 300 mil till?

Obeservera att jag har billighets varianten (antar att det sitter bättre grejer i x-rs)
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Byt olja i stötdämparna så kommer du att få tillbaka funktionen. Skillnaden mellan en dämpare som har sliten och förorenad olja till en med ny fräsch olja är enorm.Kom ihåg att oljan skall alltid bytas minst en gång/år vid normal körsträcka.
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Ok så allt ligger i dämparen?
Det finns inget man kan göra åt bakre fjädern för att styva upp den ?
Eller det kanske inte behövs om man har en bra dämpare
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det beror naturligtvis på förarens tyngd och körsätt men fjädrarna kan du ju byta sedan om du tycker att den är för mjuk även efter oljebyte.
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Jag tog bort dämparen nu.
Jag orkade inte rubba den med bara händerna men om jag ställde den på golvet kunnde jag trycka den i botten, det gick lika tungt hela vägen. Och sen gick den sakta till fullt ut läge.

Då är den väll bra eller hur?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Din test har ingenting med oljan att göra. Det är gastrycket i dämparen som gör den hård att trycka ihop.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Säger samma sak. Skicka dämparna på renovering så dom byter ut olja/gas. Vill du ha dom hårdare kan du be dom schimsa. Blir som nytt när man renoverar!
 

DKarlsson

Medlem
29 dec 2007
44
0
1
Östhammar
Ok Tack så hemskt mycket jag var precis på väg att sätta tillbaks den :)
Finns det nått sätt att spänna bakre fjädrarn mer än på exentern? eller kommer den inte behövas när jag har rustat dämparen?

Offtopic Tack allihop för ett suveränt forum och tack alla hjälpsamma andvändare :)

Kollade på dämparen lite nogrannare nu, och frågan är om det går att fixa ? den ser ut att vara nitad på kolvstångssidan och sen finns det en lite "påfyllnigsskruv" vid fästet ?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är den möjlighet du har (d.v .s. att vrida excenterklotsen) att justera fjäderspänningen. Nästa steg blir att byta till styvare fjädrar.
Alla MXZ REV har renoveringsbara stötdämpare men i olika utföranden. Den modell du har är utrustad med ståldämpare där locket är pressat i huset. När du byter olja kan du ju passa på att shimsa dämparen något hårdare samtidigt.