Dåliga stötdämpare? Video

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Hej. Min pro rmk -11 har gått 800 mil, därav har jag fått för mig att mina boggiedämpare borde vara rätt så trötta. Jag vet inte om de blivit utbytta eller renoverade någon gång under dess livstid, men förra ägaren som ägde den i några år nämnde iaf inget om att de blivit renoverade.

Hur som helst plockade jag ur främre och bakre dämpare ur boggien idag, men något klokare blev jag inte. Den bakre dämparen verkar fungera som jag förväntar mig att en frisk dämpare ska uppföra sig. Men den främre betedde sig annorlunda. Väldigt tung att trycka ihop och omedelbar retur. Så jag blev lite fundersam hur centerdämparen egentligen ska bete sig? Se gärna videon nedan.

Grunden till det hela är att jag vill få lite mer skidres, vilket jag har noll av nu. (Som jag nämnt i en annan tråd). Så min tanke var att centerdämparen kanske var slut och betedde sig som en cykelpump. Men i det uppförande den har nu borde det ju bara hjälpa mitt mål att få centern så hård som möjligt? Om jag lämnar den på renovering kanske den blir ännu mjukare och försämrar mina rullechanser (;)) istället?

Video. Första dämparen i videon är bakre och den andra främre/center.

Jag vet att pro rmk kanske inte är rätt maskin för denna typ av uppförande jag är ute efter. Men det är en annan diskussion.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Främre dämparen fjädrar ut för snabbt så den bör renoveras. Men renovering gör ingen skillnad för rulleåka snarare sämre. För rulleåka så spänn fjädern max i främre dämp, jag har en kompis som tom satt dit 3-4cm tjock hylsa 7typ shimsat så fjädern blir ännu mer spänd än gängorna ger. Den pro rmk 800an blev lite mer rullebenägen. Bak dämpare släpper du fjädertrycket allt som går men passa så inte fjäderringen lossnar bara.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Centerdämparen behöver definitivt renoveras, skicka iväg bakre också på en gång när du väl har dom lös.
 

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Främre dämparen fjädrar ut för snabbt så den bör renoveras. Men renovering gör ingen skillnad för rulleåka snarare sämre. För rulleåka så spänn fjädern max i främre dämp, jag har en kompis som tom satt dit 3-4cm tjock hylsa 7typ shimsat så fjädern blir ännu mer spänd än gängorna ger. Den pro rmk 800an blev lite mer rullebenägen. Bak dämpare släpper du fjädertrycket allt som går men passa så inte fjäderringen lossnar bara.
Centerdämparen behöver definitivt renoveras, skicka iväg bakre också på en gång när du väl har dom lös.
Tack för svar, det bekräftar mina tankar att centern (främst) är i behov av renovering. Jag har aldrig riktigt skruvat med skoterdämpning tidigare, så man vet ju inte om just centern kanske skulle ha sån snabb retur av någon anledning.
 

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Har fått tillbaka den från renovering nu. Det var tydligen nästan helt tomt på olja, en liten skvätt vattenblandad olja kvar. Nu känns den som sig bör, återstår en provtur.
 

alatan

Medlem
15 jan 2022
14
2
3
27
Dalarna
Tillbaka efter första provturen. Det ser ut som att detta löst alla mina problem. Skruvade upp fjädern ytterligare en cm när jag ändå hade stötdämparen ute.

Nu reser den skidorna en meter hur enkelt som helst på ute sjön med 3-4cm hård packad snö. Jag kunde även tippa upp skotern på skrå ute på samma is utan ansträngning. Jag har tidigare fått slita ihjäl mig för att ens få upp (ner) den på sidan i djup lössnö.

Nu kändes det kul att köra igen. Och nu förstår jag alla som påstår att pro rmk är den enklaste skotern för lössnökörning, kändes som jag åkte på en bred och tung dubbelbandare innan denna stötdämparrenovering.
 
Reactions: Broby och Boost III