Dåligt komp Rotax 494

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Tjenare, har en lynx enduro med 494 rave som jag komptestade mest för att se hur det låg till. Då visade mätaren bara 6 bar på bägge cyllarna! Ganska precis lika mycket i båda, men 3 bar från vad jag hoppats på. Komptestade en rotax 377 efter för att försäkra mig på att den funkade och där visade den 9 bar. Skotern går fint och bra. Startar relativt lätt och känns inte särskilt slö.

Ska man riva isär och kolla eller är det bara att köra när den går så bra som den gör?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
6 bar lät ruskigt lågt, fick du dra många drag för att komma upp i de ? Har du ärliga 6 bar så är det nog läge att riva och se, troligen bara ringarna men kör du tills de havererar så blir det betydligt dyrare.
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Drog tills det stannade på kompklockan. Okej, men tycker det är konstigt att den går såpass bra som den gör fast det skulle vara fel på den. Kan en skoter gå på lugn tomgång och ha hyffsat bra drag (har varit samma snärt i motorn sen jag köpte den)?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
494:an från 97 jag hade förut gav 10bar i komp så det kan nog vara läge för kolvbyte på din snart.

Men det viktigaste är fortfarande att det inte skiljer för mycket i komp mellan cylindrarna men du hade ju 6 bar på båda så.
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Rev av toppen och fick till min förvåning se att kolvarna vände ca 3-4mm från cylinderns slut...!! Så kan det väl inte vara menat att se ut? Kolvar och cylinder såg förövrigt jättefina ut, så jag misstänker starkt att detta är problemet. Någon ägare innan måste ha bytt cylindrar till ett par som är gjorda för längre slaglängd. För såhär ska det väl inte vara på en 494 original? Kan jag inte tänka mig? Suck.

Någon som vet vilka rotax motorer som har 72mm slaglängd? Det har jag räknat ut att dessa som sitter på min nu har.
Någon som vet vilken slaglängd en rotax 494 har?

Tack på förhand.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Att kolvarna vänder längre ner påverkar ju kompressionsförhållandet en del men inte nämnvärt mycket kompressionstryck
som är de din mätare visar.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Att kolvarna vänder längre ner påverkar ju kompressionsförhållandet en del men inte nämnvärt mycket kompressionstryck
som är de din mätare visar.
Hur tänkte du nu?

Självklart tappar man enormt av kompressionstrycket om kolvarna vänder redan 4 mm från cylinderns topp.
Testa med att hålla tummen för på en cykelpump och pumpa ett helt slag vs ett halvt slag.
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Skulle kunna vara för korta kolvar, men en insugsporten öppnar inte helt när kolven är i botten så därav tror jag inte kolven är fel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Var de händelsevist inte en tjockare bottenpacksning? Helt otroligt att den tycktes gå bra för 3-4mm lägre kolvar ger värre porttider än en dragster så den borde ha varit tokslö i hela registret. Den kommer gå som en raket med rätt kolvar. 1mm lägre kolvar ger ca 0,7 bar lägre tryck men tack vare avgasporten öppnas 10grader lägre tid så tappar man lika mycket där i komptryck.

Kolla så ingen svarvat om topplocket så det går ner i cylindern typ dropin topp!!!!
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Bra tanke, men så är det inte heller. Färgen på toppen är silvrig, vilket jag sett att många 494 har, alltså en silvrig topp med ränder som går diagonalt. Nej helt otroligt att den ens rör sig, och jag har fått reda på av förra ägaren nu att den vart renoverad på en firma...(!!) kan det vara så konstigt att den firman portade motorn till att bli en typ lågkompsmotor...? Känns inte som att man skulle vinna så mycket på att ha lågt komp i en tvåtaktare utan någon som helst överladdning och med originalkröken på. Hade jag kunnat så vore det bästa att svarva cylindrarna 3mm i överkant men då krånglar set ännu mer eftersom packningsskåran försvinner.. Ska kolla vilken slaglängd veven har, och är den som någon sagt innan så antar jag att jag har en 494as botten och att motorn sen skurit och man bytt cylindrar helt enkelt. Alternativt att den där firman skulle ha gjort något experiment med motorn.

Tack för svar!