Död drake.

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Här kommer ett långt inlägg för att förklara händelseförloppet.
Strax innan nyår startade jag upp min Dragon 800. Körde drygt 1 km sen nöp den ihop 100 m från huset. Bogserade hem den. Då hade magnapullen skurit ihop och blivit fastsvetsad i vevaxeln. Slipade bort det som verkade tillhöra bulten i magnapullen och beställde ny mahnapull.

Monterade på den nya magnapullen och körde ca 1 mil utan problem. Vart där tvungen att vända den med backen. Stängde där av den och skulle pröva starta den med startsnöret. Den funkade inte!!!! Testade med startmotorn. Den orkade knappt dra runt motorn.

Misstänkte då att magnapullen låst sig mot svänghjulet eller nått. 45 min senare fick jag hjälp med verktyg och tog bort magnapullen. Prövade starta den med startmotorn igen. Den startade fint och jag körde hem den där milen igen. Stängde av den i garaget men bestämde mig för att pröva starta igen. Startar till men nöp ihop igen... Trodde då att kolvarna värmenypt eller nått... Helgen efter gick jag ut och skulle testa igen. Startade upp den utan problem... Körde några km i lugnt tempo på isen. Den dog. Testade då vrida variatorn för att se om den hade värmenypt. Kändes som den kärvade..

Men släppte. Testade starta den igen. Inga problem. Kom några km till. Sen var den död... Bogserade hem den och små kollade lite. Verkade sakna gnista... Nu var ju både magnapullen och batteriet dött. Dagen efter testade vi dra igång den med spännband på variatorn. Den startade och vi körde lite. Åkte hem och stängde av. Startade igen. Åkte en sväng. Hem för att klä sig för en längre tur... Sen startar den inge mer. Har nu fått den nya magnapullen men får inte igång den. Någon som kan se den röda tråden på vad som kan vara felet?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om motorn stannar upprepade gånger, med funderingar på att den värmenypit, varför tvingar då man igång motorn gång efter gång?
Det dummaste man kan göra...

Som Boost säger. Kolla kompen.

Är det så att du misstänker att magnapullen strular.
Skruva bort den och kör utan.
Dra igång motorn på variatorn och ut och kör, då ser du ju om den fortsätter strula.

Men som sagt kompprov först.
Är det dålig komp är det bara att riva motor och hoppas att att inte allt är skrot...
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Kort och gott för att jag var skeptisk till att det skulle varit att den nypt då jag varken haft minsta missljud eller kört den varm eller hårt över huvudtaget då det den dött. Och att den gått lätt att vrida runt med variatorn. Så det känns med som att den bara har dött av någon anledning.

Nu har jag iaf fått ny magnapull som fungerar. Har ikväll testat starta den. Den har tänt till någon gång med ej startat. Men har inte hunnit ha någon med att kolla gnistan medans jag rycker. Så den har jag inte kunnat kolla.

Men gnista och komp är ju på listan att det ska kolla nu då jag fått en fungerande magnapull.
Och till veckan ska jag få hjälp att läsa av ev felkoder med en dator.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Att den nyper kan ha massa olika förklaringar olja bränsle etc den begöver inte gå varm för den nyper.
måste nog påstå att det är väldigt oklokt att starta en skoter som nypit gång på gång tom dumstridigt imm
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ja det är solklart att det varit dumt att starta om den nypt. Men som jag skriver så har motorn gått runt "lätt" då man vridit på variatorn och eller då man drog runt den på startmotorn. Så som det verkar med skotern så är det ju inte att den skurit. Utan att något hänt med tändningen eftersom motorn går runt som vanligt med vill inte starta. Det "enda" som gjort att jag trodde att den nypt var ju att den dog direkt då den startat.. Innan motorn fått upp varv.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Startade upp den utan problem... Körde några km i lugnt tempo på isen. Den dog. Testade då vrida variatorn för att se om den hade värmenypt. Kändes som den kärvade..

Men som jag skriver så har motorn gått runt "lätt" då man vridit på variatorn och eller då man drog runt den på startmotorn.
Hur ska du ha det?
Går den lätt eller tungt efter att den stannat?
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Vid tillfället då den dog och jag kände på variatorn "kändes" det som den gick tungt men släppte. Så det kan ju lika gärna ha varit remmen som spännde mot variatorn i början. Jag har försökt få med alla tankar jag haft om vad problemet kan vara. Men jag misstänkte ju att den tvärdog efter att jag hade tagit bort magnapullen. Men efter den gången då jag vred om variatorn efter den dött så började jag spekulera om att det nog är nått annat fel eftersom den inte var stum och gick att vrida om variatorn.