Dör efter 20 sekunder

Iqshift600

Ny medlem
9 jan 2022
2
0
1
26
Falun
Hej! Jag har en polaris iq shift 600 -10.
Var ute och körde igår och helt plötsligt så tvärdog skotern.. Första tanken var att den blev överhettad så kastade på snö och försökte starta den igen. Gick igång direkt men efter 20-30 sekunder så tvärdog den igen. Detta fortsatte så slutade med att den blev bogserad hem. Idag så gick jag igenom skotern och provade koppla ur dödar knappen mm men blev ingen skillnad. Fortfarande lika idag att den startar och går 20-30 sekunder sen tvärdör igen. Någon som varit med om liknande eller vet vad det kan vara?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Kolla om gnistan är borta just efter den stannat.
Stannar den även om den står på tomg efter 30 sek? Om den stannar även då så skulle jag gissa på statorlindning som tappar kontakten så fort tråden blir lite varm. Kolla även med stroposkop lampa på tändkabel så ser du om gnistan försvinner tillfälligt just när den stannar.
Finns gnista hela tiden och den vill inte gå igång direkt efter den stannat så prova ge den en sup soppa ner i tändstiftshålen för att lista ut om de är soppabrist.
 

Iqshift600

Ny medlem
9 jan 2022
2
0
1
26
Falun
Stiften är fuktiga och går lika länge även om den står på tomgång eller varvar ur den. Så känns inte som att det är något fel med soppan. Just nu ligger mina misstankar mot likriktare så blir nog att kosta på sig en ny och prova byta den. Gnista verkar det finnas hela tiden så tänker ifall likriktaren ger upp efter en liten stund å gör att insprutningen krånglar :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Stiften är fuktiga och går lika länge även om den står på tomgång eller varvar ur den. Så känns inte som att det är något fel med soppan. Just nu ligger mina misstankar mot likriktare så blir nog att kosta på sig en ny och prova byta den. Gnista verkar det finnas hela tiden så tänker ifall likriktaren ger upp efter en liten stund å gör att insprutningen krånglar :)
Om lysena lägger av innan den stannar så är de mycket troligtvis voltregulatorn/likriktare men de kan va den ändå som gör att bränslepumpen lägger av. Har du märkt att handtagsvärmare och lyse blivit svagare då o då under den senaste tiden så talar de för voltreggen också. Köp helst ny/beg voltreg för de billiga pirat är tveksamma. Finns beg på white powder skroten eller annan skrot.
De kan även va fel på bränslepumpen i värsta fall. Kolla kontakterna just vid ingång till tank om de har dålig kontakt också.