Dags att byta dämpare i boogie?

bowseer

Aktiv medlem
8 nov 2006
66
0
6
härnösand
Min summit 2009 känns väldigt trött i fjädringen bak, trycker man ner den bak så fjädrar den inte ut helt och den fjädrar ut väldigt sakta.
Fjädrarna har jag på läge 5 så dom är spänd på max.
Är det dags att byta dämpare tro? Och måste man isåfall byta båda?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du kan nog lämna in å få dom renoverade, brukar bara kosta några hundralappar..

En polare fick en glad dämparöveraskning idag.. Han hade köpt en beg skoter av en handlare i fjol och tyckte den hade lite mjuk dämpning så nu när han skulle ut å köra i år så tänkte han spänna på fjäderingen.. Och då saknas den bakre dämparen helt i boggien :blink:
 

bowseer

Aktiv medlem
8 nov 2006
66
0
6
härnösand
Du kan nog lämna in å få dom renoverade, brukar bara kosta några hundralappar..

En polare fick en glad dämparöveraskning idag.. Han hade köpt en beg skoter av en handlare i fjol och tyckte den hade lite mjuk dämpning så nu när han skulle ut å köra i år så tänkte han spänna på fjäderingen.. Och då saknas den bakre dämparen helt i boggien :blink:
Ja kanske det! Men det kanske är värt att kosta på lite bättre än orginaldämpare? Om det nu är Dämpare som är felet, men vad skulle det annars vara liksom?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Originaldämparna duger om man använder en summit som det är tänkt. I lössnö.

Vill man smiska led (så har man köpt fel skoter) så kanske man ska köpa något värre dämpare.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Kan nog vara dags att renovera dämparna, om dom är renoveringsbara vill säga. Väger man 90kg eller mer skulle jag också byta till snäppet hårdare boggiefjädrar
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
det strular med bild inlägg..... återkommer


Ser du att det är som en nippel längst ner på dämparen?
 

Attachments

Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Summit 600 har bara kommit i everestutförande och då är inte dämparna renoveringsbara.
 

bowseer

Aktiv medlem
8 nov 2006
66
0
6
härnösand
Summit 600 har bara kommit i everestutförande och då är inte dämparna renoveringsbara.
Okej då är det alltså dags att byta:) vad ska man köpa då tro? Har kikat runt en del men hittar mest dämpare till framvagnen tycker jag. Vart kan man hitta schysta dämpare till boggien?:)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.860
105
63
Skellefteå
Hos duells kan man köpa Engans dämpare, dom har hållit en hög kvalitet till ett hyfsat pris tidigare, det är dock 15 år sedan jag körde med dom så hur kvalitén är nu kan jag inte uttala mig om, förmodligen riktigt bra som tidigare. Tror man får mer för pengarna jämfört med original (brp,kyb,hpg)
 

bowseer

Aktiv medlem
8 nov 2006
66
0
6
härnösand
Hos duells kan man köpa Engans dämpare, dom har hållit en hög kvalitet till ett hyfsat pris tidigare, det är dock 15 år sedan jag körde med dom så hur kvalitén är nu kan jag inte uttala mig om, förmodligen riktigt bra som tidigare. Tror man får mer för pengarna jämfört med original (brp,kyb,hpg)
Okej! Tack så mycket för hjälpen=)