Dags igen F7 ..

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Jahapp då var det dags för maskin o pajja igen :/

Förra året bytte jag statorn då den gick hel kasst över halv gas
bytte även tändspole bara för att .
Idag tvärdog den utan förvarning och har tappat gnistan helt
misstänker statorn igen för har just testat med annan tändspole men nada .
inte hunnit mäta upp statorn dock
Köpte statorn från rinab lär vara nå riktigt plagiat skit men borde ju hålla mer än 10mil kan man tycka ..
Om det är statorn igen vad kan få dom att brinna ?
har kikat varenda kabel i hela maskin efter glapp eller brott men icke .
Och hur vanligt är det att Ecun skulle dö ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en ecu har pajjat för mig värt att pröva , låter ju osannoligt att statorn farit igen , och dessutom att den tvär dör så brukar det sällan vara
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Det var statorn iaf . Den har gnista och rätt värden när den är kall
men sen vid arbetstemp på maskin fick den helt fel värde och ingen gnista ..

Antingen fick jag tag i nått riktigt måndags exemplar av rinab
eller så bränner nått statorn men vad ? :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Rinabs statorer tror jag är kinastatorer som man kan köpa på ebay för 300kr. De behöver inte vara dåliga men risk finns att de suger. Omlindad stator från timrå elbyggnad är säkrare val men även dem kan gå väck har jag fått erfara.

De brukar vara + som går ut i jord som sabbar statorer kolla under sadel och baklyse ,,följa alla lyskablar som kan ha gnagt mot chassi.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Rev bort hela el systemet ur skotern sprättat upp skyddshöljet runt kabel stammen på alla tänkbara ställen den kunde vart klämd eller skavd det enda jag kan komma fram till var en dålig jord mot chassit , kan detta påverkat en stator så pass att den brinner ? Kan ju nästan hoppas man fick nått dåligt exemplar på stator sist. inte så sugen på stoppa in en ny igen och den sticker direkt för dålig jord är verkligen de enda ja kan hitta ..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Rev bort hela el systemet ur skotern sprättat upp skyddshöljet runt kabel stammen på alla tänkbara ställen den kunde vart klämd eller skavd det enda jag kan komma fram till var en dålig jord mot chassit , kan detta påverkat en stator så pass att den brinner ? Kan ju nästan hoppas man fick nått dåligt exemplar på stator sist. inte så sugen på stoppa in en ny igen och den sticker direkt för dålig jord är verkligen de enda ja kan hitta ..
Jag vet inte om dålig jord kan ta en stator. De vanligaste är kortslutning eller avvibrerade kablar inne i lindningen. Jag blev less på Thundercats dåliga statorer så jag lindade min egen med både tjockare tråd och alla trådar är lindade i epoxy så nu hållen den livet ut.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
För att inflika här så mät upp kontakten mot ecu, dvs koppla loss hela elsystemet och ohm mäta mellan alla stift som ligger brevid varandra, särskillt dom stiften som går till tändspolen. Det är en amp superseal kontakt och kommer det en gång in fukt i den så är det lätt att det blir överlag och kolspår mellan stiften till tändspolen. Det kan vara så att motståndet emellan ligger på kilo ohm eller tillåmed mega ohm som orsakar överslag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Den går hela tiden på varvstopp så du borde ställa om den i variatorerna så skulle den gå än bättre.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Den går hela tiden på varvstopp så du borde ställa om den i variatorerna så skulle den gå än bättre.
Jasså ? den varvar exakt 8000 varken mer eller mindre på stum gas , men som du säger så kan man nog få till bättre variator uppsättning =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ljudet på filmen kan ju spela ett spratt men det låter exakt som varvstopp. Men jag ka inte tro den har varvstopp på bara 8000v men varvräknaren kan visa fel i värsta fall.

Kolla även på variatorremmen så den inte är bränd eller skadad på ett vist ställe för det kan ge liknade ljud.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Ljudet på filmen kan ju spela ett spratt men det låter exakt som varvstopp. Men jag ka inte tro den har varvstopp på bara 8000v men varvräknaren kan visa fel i värsta fall.

Kolla även på variatorremmen så den inte är bränd eller skadad på ett vist ställe för det kan ge liknade ljud.
Tänkte just på ljudet! Det är nog ojämt i snön de va tösnö om vartannat.
Åker jag i puder så låter den jämt om man säger =)
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
När jag körde f7a med en slutburk med för lite mottryck så lät gjorde den exakt sådär !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Som kawabond säger så kan motorn få för mycket bränsle pga bytt slutburk eller pipa. Med för fet bestyckning som de brukar bli med slutburk så kan de mycket väl bli som varvstopp exakt som på filmen.

Vilka motormoddar har den typ pipa och burk?
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Ljudet på filmen är för att mattan fäster olika hårt i snön , va helt kass före med gamla hårda spår under nya snön vilket får den o svaja i varv då mattan greppar olika! är ni med nu ? :p

Åker jag på orörd snö tex en sjö eller djup puder och stummar så svajjar inte ljudet som på filmen ...

Har total renoverat motorn, följande sitter i -->

smidda wössner kolvar
bmp bränsletrycksmätare
300mm munstycke
Tändkil 1,5 grader
Bmp pipa + burk
Boysen Power reeds
Helix 58/50 (stock 58/52)
Primär fjäder Black magic 147 / 295 stock 122 / 285
Standard fjäder i sekundär men max spänd
22/40 drevning (3kugg ner)
68g vikter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ok du tror de är så men jag är mer skeptisk .De är normalt om man sätter dit speciellt slutburk som inte stryper utblåset lika hårt som org dämpare att mappen/bestyckning blir fet och kan då varvtalssvaja pga fet gång. Att den inte svajar på bättre fäste eller tyngre före eller helt enkelt kallare ute temp beror på att då tar den för sig fetare mapp/bestyckning.

Jag tror med andra ord att det skulle gå få ur några fler hk med en inmappning hos Mulle performace som ex. De är ju inget måste för den går väldigt safe nu men vill du ha ut de sista kusarna så mappa den.
Du kan med egna ögon göra fullgasrepor på minst 400m och kolla färgen på stiften de är då förmodligen lite svarta.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Just därför jag kör med tändkil + munstycke till sprutet för o få den torrare laborerat mycke med olika munstycken kör just nu med ett 300 , testat med 280 men då låg de lite på gränsen tyckte ja om man kikar sprutbild på kolvar och färg på stift
Stiften är ljusbruna efter fullgas repa med 300 i
Men exakt som du säger så märks skillnad på ute temp på hur fett den går ! =)