Diamond drive brister

Sebraseb

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
Finland
Jag rekommenderar alla som har DD nyare en -06 att ta en titt på lagren. Har själv en Cf 8 2008 med mekaninsk back som gått 3000 km. Rev isär DD för att kolla lagrens kondition och vad får man se? Kulor från lagret rullar ut på golvet när dreve tas isär även ett till lager är också skadat. Kul! Detta efter mindre än 3000km och kontinuerliga olje byten. Tur i oturen hade allt annat klarat sig.

Nya NSK lager är nu på plats men antagligen blir livslängden ungefär detsamma om inte original lagren har mycket ojämn kvalite.

Jag personlig ser denna lösning med DD som en stor miss. Finns inga fördelar jämfört med kedja och drev enligt min mening. Åtminstone väger nackdelarna mycket tyngre än fördelarna.Vill inte ens fundera på vad en ny DD kostar den dagen man har fått ett lager haveri med sprängd DD som följd.

Är det någon som vet om det finns någon motsvarighet för Arctics DD olja?
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Men hur är din DD servad?
Dom är inte av super kvalite men brukar hålla mer än så om service sköts
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är säkert helt rätt det du skriver. Men det är helt galet att påstå att det inte finns några fördelar med dd framför kedjehus. Det finns tvärtom nästan BARA fördelar.
 

Sebraseb

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
Finland
Jag hade tidigare en F6 -05 den tuffade på i 8000 km utan några bekymmer med DD. Verkar som dom tidigare DD fungerade bättre. För mig är driftsäkerhet viktigt på en skoter därför anser jag inte fördelarna väger upp nackdelarna med DD. Det är förståss endast min åsikt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det finns flera oljor som är betydligt bättre än DD oljan som mest bara verkar vara dyr , det finns andra som kan svara på vad man ska köra på ..
jag servade en 05:as f7 i veckan och oljan såg förjävlig ut , kolsvart !
vilka är fördelarna med DD då Trollet ?

här är några nackdelar :
täta olebyten , bängligare oljebyten, dyr olja, rasar oftare , dyrt att repa , mekaniskt klunk då man kör iväg , dålig sekundär (även om den blivit bättre) dyra helixar till den , svampig broms , ( det stora oket har inte alls samma stumma kanske som det gamla) , lätt att vatten på remmen , omöjligt att få en körställning med ben utrymme likt XP då sek sitter lågt istället för högt , dyra utväxlingar , ett elände att dreva om , tidiga modeller saknar både packning och påfyllningshål ! betydligt dyrare ...

fördelar: byta matta utan att tappa ur oljan , lägre tyngdpunkt , bromsarna kvar då den rasar .... ?
 
Last edited:

Sebraseb

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
Finland
Har nu kört ungefär 1000 km med det nya lagret. Öppnade för inspektion vilket visade sig vara nödvändigt. Lagret var förbrukat inte lika galet som första gången men behövde bytas. Går tyvärr inte att lägga ett bredare dubbelspårigt lager på -07/08 med mekanisk back utan bearbetning. Nytt lager på plats ny olja så kanske man klarar säsongen ut. Tur att arctic valt att övergå till vanligt kedjehus igen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Inte kul , måste nästan vara ngt annat fel då det slits så otroligt fort ? Ja tack och lov att vi nu slpipper den , men många anser ju att den är så bra med massor av fördelar och kommer kanske att sakna den , (lyckligtvis lyssnade dom till sist på mig) enligt Arctic är den nya magnesium kjedjehuset : hållbarare , lättare , har mera justerings möjligheter och ger utrymme för en större sekundär (1 cm större diameter) sekundären skulle dessutom hamnat i fotholken på det nya schassit med DD
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hakar på denna tråd med en fråga kring DD...
Upptäckte förra helgen efter 50 mil tuff ledkörning ett "durrande" ljud från vänstra fotholken. Tänkte inte så mycket mer på det, utan trodde det kunde vara slidsen som gått varma (var mkt hård led) och lät mot mattskoningarna.
Idag var det det familjeåkning med pulka och allt kändes bra. När jag lamnat pulkan och frikörde lite för att sota ur, så var durret kvar:-(!
La på en ny rem... ingen skillnad. Kollade slidsen och de var OK. Ruckade på variatorerna och allt verkar OK. Lyfte upp skotern och körde och ljudet är rätt svårt att identifiera, men det känns som det skulle kunna komma från DD eller drivlager? Servicarna är gjorda enl. bok och oljan byttes i våras och har gått 100mil denna säsong. Hela maskinen har rullat 300 mil och 100h.

Vad tror ni det kan vara? Blir väl till att rulla ner till verkstan...

Hälsningar!/ Martin