Drevning och drivhjuls fundering?

Rave87

Medlem
30 aug 2010
19
0
1
Finland
Hejsan.
Har lite funderingar med drevning och drivhjul på min phazer. Har orginal 17/29 drevning och drivhjulen är 155mm 8kuggars.
Har hemma 16/29 med triplex och 17/29 och 33 till silent. Samt 7 kuggars 138mm drivhjul.
Om jag drevar ner med 1 kugg på lilla händer ju inte så mycket så funderar på 17/33 drevning för att få den rappare men hur inverkar drivhjulen när de blir mindre sämre årk? Hastighet förstår jag den blir lägre men kommer den att bli starkare eller årka sämre med mindre drivhjul? Och blir dett för mycke med 4 kuggar större på stora och 17mm mindre drivhjul? :confused:

Kommer jag få en rappare skoter överhuvudtaget med de mindre hjulen och 17/33 drevning? :confused: Eller är det bättre å ha de större hjulen bara de har rum och endast ändra drevning?
Frågar här eftersom jag inte har lust att byta drivhjul och prova när jag vill köra när jag väl får ihop skotern! :bigsmile:
Hoppas på snabba svar kommer att montera dit motor och drivlina på torsdag och köra senast lördag :ciao:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ju mindre drivhjul desto tyngre går mattan runt detta hjul så man tappar både effekt och speciellt toppfart och då menar jag toppfart med teoretiskt samma slututväxling. Man förlorar mer o mer effekt ju snabbare det går med andra ord med mindre drivhjul. I dragracing och toppfartskörning sätter man dit största möjliga drivhjul och vändhjul för att minska friktionen av att böja mattan.
På min thundercat motsvarare 8t vs 9t drivhjul ca 2,5kugg nerdrevning på lila drevet. Ex jag har 9t drivhjul och 24/39 drev och de ger 186kmt vid 8800v. Sätter jag dit 8t drivhjul gör den bara 164kmt.

Med andra ord dreva är bättre än sätta dit mindre drivhjul. Mindre drivhjul sätter man dit om man inte får dit sin högkamsmatta pga att de tar i kylare/tunnel.
 

Rave87

Medlem
30 aug 2010
19
0
1
Finland
Tackar för svar. Ska se om de större har rum då och endast dreva den vill inte missta någon effekt när de är lite från förr i 485cc motorn.
 

Rave87

Medlem
30 aug 2010
19
0
1
Finland
Hur stor skillnad är det på att dreva på lilla eller stora drevet? 1 kugg på lilla motsvarar X på stora?