Drevproblem XLT SKS

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Håller på att montera ett kedjehus med back från en 650 SKS -90 på min XLT SKS 600 -96. Allt verkar passa bra utom att det lilla drevet är för tjockt, kedjan som satt är lite bredare och det stora drevet plus det lilla "extra" drevet är för en lite smalare kedja. Vet någon om det finns ett drev som passar på axeln och som är gjort för den smalare kedjan, eller måste jag lämna in och svarva av 3 mm på det lilla drevet?

// Kenneth
 

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Nu har jag införskaffat ett 11W drev med 18 kuggar, samma antal kuggar som satt när jag köpte maskinen, neddrevad pga 44:s matta. Då visade det sig att kedjan som följde med backväxeln var för lång, 66 länkar (samma antal länkar som på 13W kedjan som satt tidigare), när det lilla tredje drevet som behövs för backen sitter där så går det inte att sträcka kedjan nog mycket.

Okej tänkte jag då, köper en kortare kedja (64 länkar) så är problemet löst. Fick hem kedjan idag och gick ut i garaget, tänkte att nu ska jag få ihop den så jag kan köra i helgen. Nu är kedjan istället för kort, får inte ens på dreven på axlarna... :argh:

Funderar på om jag skall gå ner ytterligare kuggar på drevet och använda den kortare kedjan, eller om jag skall gå upp en kugg eller två och köra med den längre. Synpunkter mottages tacksamt, börjar ledsna på att köpa drev o kedjor men aldrig få ihop maskinen...