Drivaxelfråga på ThunderCat 1000 -98

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena. Tappade drivningen härom helgen då jag var ute och gasade lite. Tänke vaf*n det är väl kjedjan som kastat in handduken, upp på släp och in med den i garaget. Plockade upp den idag och kollade. Det visade sig att den övre drivaxeln gått rakt av jäms med drevet. Axeln ser ur som en spiral, som om den tvistat upp och snappat av :/ så det småsög ju lite.
Är detta ett vanligt fenomen på ThunderCatén eller? Det som är gjort är lite smått Blackmagicpreppat, annat slutsystem typ.

Vågar man köpa en beg, axel eller blir det att sälja allt man äger och har och köpa en ny :p


Hejs.

/Svante.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Det lät ju inge bra. Det var inte lagret som hade skurit då och svarvat av drivaxeln? :rolleyes:
 

_Svante_

Aktiv medlem
8 nov 2004
56
0
1
Tjena.

Nej, den har vridits av efter lagret. En bra jämnförelse är om du vrider ett suddegum tills det går av :/

Någon som vet vad en sådan drivaxel kostar ny??

/Svante.
 

prox600

Välkänd medlem
6 feb 2005
104
0
6
vilhelmina
detta är ett välänt fenomen på artics kraftigare motorer på slutet av 90-talet, zrt: vet ja att dom brukar slänga in tunderkisse axlar i för att få dom å hålla. sen är de ju mycket pulver i en tunder också...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Min axel gick av

på min tripletouring 1999. Det finns 2 typer av axlar. Min har en bult som skruvas in i änden som håller dreven. Den bättre har utvändig gänga på axeln.

Bulten hade gängat loss, glömde locktite. Satte dit en likadan beg axel och locktitade nu fungerar det toppen.