Driver inte efter sommarförvaring (Ski doo skandic 1996)

Larsas

Medlem
18 feb 2021
7
0
1
38
Östersund
Hej!

Skulle häromdagen ta fram skotern efter sommarförvaring, en Skandic -96, 500. Skotern startade efter några drag men när jag försöker köra så driver inte skotern? Variatorremmen snurrar inte, ser ut som att variatorn drar ihop sig men den driver inte. Har försökt "gasa på" men det släpper inte. Nån som har något tips på vad som kan ha hänt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Du har tryckt in parkeringsbromsen och glömt det :)
De brukar jag glömma stup i kvarten när man bromsat fast den på släpet.
Om inte så försök ruska lös drivningen genom att dra på sekundärvariatorn med handkraft.
 

Larsas

Medlem
18 feb 2021
7
0
1
38
Östersund
Tack för svar! Men tyvärr inte bromsen för det kollade jag (hade inte bromsat fast den heller under sommaren). Försökte ruska lite på variatorn men det hände inget...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
798
113
Kramfors
Tack för svar! Men tyvärr inte bromsen för det kollade jag (hade inte bromsat fast den heller under sommaren). Försökte ruska lite på variatorn men det hände inget...
Oj då kan de va många små bäckar som leder till stumheten.
  1. En mass hjullager som är skuren och fastrostad, prova dra och slit frammåt bakåt i mattan fär att se om den rört sig något.
  2. Lager för sekudärvariatorns axel skuren rostade men de kan du lista ut genom att med händerna vrida på sekudärvariatorn. Om de lagren är skuren till tyvärnit så kan du inte vrida varren 1 grad ens men om de är ok så kan du vrida den 2-3 grader grovt gissat de är slacket drivkedjan medger och helt normalt
Mer vanligt fel är att drivaxelns lager skär dvs drivaxel som drar runt mattan.
En annan sak som jag aldrig hört talas om är att bromsklossarna rostat fast i skivan? På den tiden kunde de va mycket stål i bromsklossarna de gnistrade när man bromsade så vem vet de kan ev rosta fast, illa för säkerhets skull, slå till klossarna med hammare och ett don.
 
Reactions: mas