drivmatta problem!

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har bytt både drivaxel lager och drivkedja plus renoverat boggien i samma veva och efter det så monterade jag ihop och körde ca 10 mil i helgen, allt funkade fint men i slutet så var matta slapp. När jag kom hem så sträckte jag upp mattan och det var frid och fröjd tills jag drog runt mattan så spände den upp sig så jag kunde knappt dra runt den.. det händer ungefär varje varv. Kollade och kände på boggiehjul och drivaxeln men inget kändes löst. Vad kan felet vara?! Jag har slut idéer..
 

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Kuggdelning

Hej
Detta är ett långskott men ändå. Det låter som att det skulle kunna vara fel delning matta-drivhjul, mm på matta och tum på drivhjul eller vice versa. Detta leder till att mattan klättrar på drivhjulskuggarna en gång per varv. Detta skulle bara kunna vara fel om du bytt matta eller drivhjul nån gång.

Mvh
Hans
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nä har inte bytt matta eller drivhjul men du kanske är på rätt spår, ska kolla om den fastnar på nått drivhjul. Det kan ju vara någon skada så att den fastnar.. det har jag inte tänkt på, tack för tipset.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det kan det oxå vara, men när jag kollade den sist (en vecka sedan så va det ine krokig) och den är ju trots allt ganska kraftig. Men jag har varit med om mer otroliga saker än så..ska kollas upp oxå :D
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hittade troligen problemet idag, drivaxelhjulen var som felkuggade i mattan. Hjulen låg mot bakre kant istället för främre kant men när jag ändrade så "kuggade" den sig tillbaka igen fast jag hade spännt upp den hyffsat hårt. Hur f-n kan det bli så?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
ja det låter väldigt konstigt.. låter ju som att du inte har samma delning på mattan/drivhjulen
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nä exakt så låter det, men jag har inte bytt någoting förutom drivaxellagret och tidigare så funkade det perfekt. Men nu har jag kanske hittat ett felet, drivaxeln verkar vara lite mer åt ena sidan så drivhjulen kommer lite snett in på mattan. Hur flyttar man drivhjulen?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Hellboy skrev:
Nä exakt så låter det, men jag har inte bytt någoting förutom drivaxellagret och tidigare så funkade det perfekt. Men nu har jag kanske hittat ett felet, drivaxeln verkar vara lite mer åt ena sidan så drivhjulen kommer lite snett in på mattan. Hur flyttar man drivhjulen?
För att flytta drivhjulen behöver du en verkstadspress men det kan ju inte bero på det iom att det funkade tidigare och hjulen sitter som faan så dom flyttar sig inte av sig själva utan då måste isf hela axeln hamnat snett i sidled, har du sumpat nåt schims kanske du har inte skrivit vad du har för maskin så det är lite svårt att veta hur det sitter.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Oj glömde skriva lite info, det är en indy 650 sks och jag satt dit alla saker som satt där tidigare. Jag mätte nu och hela axeln är 5mm åt kedjehussidan så att säga. Men inne i kedjehuset så låg axeln bra emot själva drevet så det känns väldigt konstigt att slå tillbaka en halvcentimeter då ligger ju drevet utanför axeln.