RE: Själv så var jag till Orsa..........
Jo, OM man vet att det är fel på grejjerna man säljer så är det ju helt klart fel, men om man inte vet det då?
T.ex. så sålde jag för ca ett år sedan ett Dial-A-Jet dual-kit samt en avgastempmätare till en kille i "grannbyn". Jag tog 2000:- för hela klabbet vilket är mindre än halva nypriset (eller var då iaf). Jag hade själv aldrig provat grejorna. Hade tänkt det men blev i akut pengabehov. Jag sade detta till säljaren, men eftersom det inte var ngt synligt fel på dom samt att dom som sålde till mig sa att det var felfria grejjer så tyckte vi båda att det skulle ju inte vara några problem. Efter en sisådär 3-4 veckor ringer killen å är på mindre bra humör (i vanliga fall har man 2 veckor på sig vid köp av privatperson). Avgastempen är paj, säger han. Jaha, det var ju väldigt synd, svarar jag, men du visste ju att jag inte provat dem och inte kunde lova ngt. Han maler på om att jag tycker förstås att det är skitroligt att sälja trasiga grejjer. Han tycker även att jag ska ersätta honom, eftersom om det antingen är givaren eller mätaren som är trasig (kostar ca 700:-/st enl. honom), så ska jag ge honom 300:-.
Nejmen lugn nu, säger jag. För det första så fick du bra pris! Du betalade 1500:- för Dial-A-Jet (nypris ca 3200:- då) samt 500:- för avgastemp (nypris ca 1500:- då), vilket är ett bra pris! Sen ger jag ingen ersättning. Antingen köper jag tillbaka avgastempen för de 500:- du gav, så kan du köpa en ny för 1500:- eller så får du lov att svälja det! OK, säger han. Jag ska fundera och så hör jag av mig imorgon...
Det har nu gått ett år utan ett ljud.
Antingen så var killen bara ute efter en extra slant (vilket jag dock inte tror), eller så insåg han faktiskt att jag inte lovat något SAMT att han ändå inte kommer undan billigare än så med en avgastemp-mätare.
Självklart förstår jag varför han var arg, det skulle även jag varit, men har jag som säljer inte lämnat några garantier så har jag ju inte...å då tycker jag definitivt inte man ska ha mage att kräva ersättning!
Det var hursomhelst en mindre behaglig upplevelse.