Dum fråga men... HK matta..

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
:eek:

Vad utmärker en högkamsmatta?

Jag har tydligen en låg högkamsmatta på min 600SX..

:eek:
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Lika dum som svaret...

Njadu, jag tycker nog att det är lika dumt att hålla på och säga "högkamsmatta" överhuvudtaget... :mad:

Om vi börjar med svaret på din fråga så är det helt enkelt en matta med höga kammar, det folk i allmänhet menar är nog en mattan med ca. >30mm kamhöjd.

Själv tycker jag att det är ett ganska dumt uttryck eftersom att det inte finns någon speciell gräns där mattorna får börja kallas högkamsmatta, men så länge folk tycker att det är coolt att ha en "högkamsmatta" så kommer väl uttrycket att finnas kvar... :(
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
henkew skrev:
Njadu, jag tycker nog att det är lika dumt att hålla på och säga "högkamsmatta" överhuvudtaget... :mad:

Om vi börjar med svaret på din fråga så är det helt enkelt en matta med höga kammar, det folk i allmänhet menar är nog en mattan med ca. >30mm kamhöjd.

Själv tycker jag att det är ett ganska dumt uttryck eftersom att det inte finns någon speciell gräns där mattorna får börja kallas högkamsmatta, men så länge folk tycker att det är coolt att ha en "högkamsmatta" så kommer väl uttrycket att finnas kvar... :(
Ok, har sett mååånga annonser där det står att de har "hk matta" men man ser klart o tydligt att det är väldigt korta kammar.. så frågan kanske inte var så dum ändå :D
Nåväl... tack iaf!
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det som var högkam för en sådär 5år sedan dvs ~11/4" är ju i princip standard nu så en "högkamsmatta" idag är enligt mig 2" och uppåt
 
Last edited:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ni ser, två som svarat och två åsikter... därmed är det bevisat hur idiotiskt uttrycket är!
Nej, sluta använda "hk-matta" och ange kamhöjden ni menar istället.
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
henkew skrev:
Ni ser, två som svarat och två åsikter... därmed är det bevisat hur idiotiskt uttrycket är!
Nej, sluta använda "hk-matta" och ange kamhöjden ni menar istälet.
Instämmer! :cool:
 

Ledracern

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
35
Boden
Hk matta = vilseledande

Jag har sett många annonser där det sitter en hk matta på, men det är ca 12mm kammar. Dom menar väl att det var höga kammar när mattan var ny.

Nu förtiden är väl alla mattor hk mattor så slopa uttrycket hk mattor.
Tex. på pappas Venture -02 är det en 28mm hk matta,
så det är en stor skillnad på olika hk mattor.
 

Lidde

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Hur högt är ett höghus :D

Nä men som sagt för tio år sedan var ju 25 mm kammar det värsta som fanns nästan. Nu är vi ju uppe i typ 60 mm... hmmm om tio år till är vi alltså uppe i en decimeter typ... undrar vart vi hamnar i slutänden :p En Yamaha Viking med halvmeterskammar både på längden och på bredden år 2126 ;)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Lidde skrev:
Hur högt är ett höghus :D

Nä men som sagt för tio år sedan var ju 25 mm kammar det värsta som fanns nästan. Nu är vi ju uppe i typ 60 mm... hmmm om tio år till är vi alltså uppe i en decimeter typ... undrar vart vi hamnar i slutänden :p En Yamaha Viking med halvmeterskammar både på längden och på bredden år 2126 ;)
År 2126 är jag rädd att vi knappt har snö :/
 

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Jag tycker att folk använder ordet hkmatta för mycket. Enligt mig så är "hkmatta" allt över 32mm. Men det är ju bara vad jag tycker.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
njao...men man är inte så smart om man köper en "HK-matta" om man mest kör på leder. Gränsen för högkam anser jag vara 28 mm....men det ska man bara ha om man kör mycket i lössnö.

Om man ska hålla med Ledracern så har jag Högkam på min Blizzard :D

Nej....jag är inte så mycket för högkam....bättre att kämpa lite med skotern när man kommer ut i lössnön ;)
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
zTeve skrev:
har fått för mig att folk brukar kunna kalla mattor för högkams då dom är av "vanlig" typ och inte fullblocks typ.
Det tycker jag också låter vettigt.