Edge 155" Turbo + Vems

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Varför ska du höja bränsletrycket vid laddtryck?
På bilsidan, som jag har erfarenhet gör man då alltid det.
Man ser till att ha samma tryckskillnad mellan bränsletrycket och trycket i plenum.
Ändrar sig tryckskillnaden så ger spridaren olika mycket bränsle trots samma öppningstid.

Man snackar om att man har grundtryck på tex 3 bar.
Med motorn avstängd (atmosfärstryck i plenum) har man då 3 bar.
Vid 1 bars laddtryck har man 4 bar bränsletryck.
Vid tomgång har man kanske 3 hekto undertryck (0,7 absolut) Då har man 2.7 bar bränsletryck

Men reglerar även bränsletryck på bilar med sugmotorer med hjälp av vakuumet i insuget.
Kolla på vilken insprutad bil som helst, så det sitter en slang från plenum till bränsletrycksregulatorn.

Edit:
En grej att fundera på...
Om man skulle ha en extrem motor med:
Bränsletryck på 3bar.
Laddtryck på 3.2 bar.
Hur mycket bränsle skulle då spridaren klara av att spruta in i insuget?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Sen om man har bränsletrycksregulator som som är kopplad till laddtryck så blir det lättare att mappa också. Då man inte behöver ta hänsyn till det minskade flödet genom spridarna vid ökat laddtryck.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nytron med MCX 240 hade jag ingen bränsletrycksregulator.
Däremot monterade jag regulator när jag uppgraderade till 270.
Antar att vid lägre laddtryck spelar bränsletrycket mindre roll och att mappningen kompenserar för detta i viss mån.
På KTM bergshästen kör jag utan regulator men där laddar jag bara 0,7 bar.

Har ingen uppfattning om det är annorlunda med 2-takatare. Dom är rimligen känsligare och kanske fordrar regulator i samtliga fall.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Regulator finns det alltid på en insprutad motor.

Det är regulatorn som "håller emot" och bygger tryck när bränslepumpen pumpar soppa.
Utan tryck=ingen soppa igenom spridaren.
Regulatorn öppnar vid ett visst tryck och låter soppan gå tillbaka till tank.

Skillnaden är om man har en regulator som ger samma bränsletryck hela tiden, eller om den justerar bränsletrycket beroende på aktuellt tryck i insuget.

Vid låga laddtryck (som jag gissar det kommer bli på denna maskin som tråden handlar om) kan man mycket väl klara sig utan att höja bränsletrycket. Tryckskillnaden över spridaren kommer fortfarande vara så stor att den hinner flöda igenom nödvändig bränslemängd.

Men om man kör högre laddtryck tex 2 bar och har 3 bars b-tryck. Då är skillnaden bara 1 bar över spridaren och spridaren kommer flöde väldigt dåligt. Samma som om man skulle köra med 1 bars bränsletryck.
Man kan som Asker säger kompensera det med att låta spridaren stå öppen längre, vilket oftast inte är bra. En annan väg är att montera större spridare, vilket är onödigt och man brukar även få sämre gång på låglast med stora spridare.
Så det bästa är att höja bränsletrycket vid laddtryck.
Den enda nackdelen som finns är att det ställer lite högre krav på bränslepumpen, som kommer flöda mindre vid högre tryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Kom på att det har kanske inte så stor betydelse ang mappningen då det ändå måste mappas från scratch. Jag fick en färdig grundmapp att utgå ifrån och det gör det hela enklare om setupen är liknande den som grundmappen baseras på.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Precis ska du mappa från scratch spelar det mindre roll, sen beror det ju på hur mycket du ska plocka ut mot för hur mycket spridarna kan ge.
Tex. Nytro där kan man plocka ut dryga 190 hk med std regulator sen börjar nästan orginalspridarna vara konstant "öppna" på max effekt.
Till 240 kit går mcx på extra spridare men dom har byggt några specialkit där man sätter en extern regulator och där kan man klämma ut 220 hp ur orginalspridarna med bränsletryck som är högre än original (i kombination med en lättare kompsänkning och eventuellt har dom också IC det kommer jag inte ihåg nu).

Till mitt bygge har jag en MCX box men där stämde inte 180/190 hp mappningen då jag kör med extern regulator, Erik fick magra ut kurvan åt mig.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Läckert insug!
Tanken har slagit mig att göra något liknande på min men är "rädd" att första cylindern får mer luft än andra.
För platsens skull så hade detta varit det absolut bästa för då kapar jag och svetsar en 90 gradare rakt ut från turbon. Blir nästan rakt från turbon på insuget :)

Hur resonerar du ang detta. Jag kanske oroar mig för mycket...
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Läckert insug!
Tanken har slagit mig att göra något liknande på min men är "rädd" att första cylindern får mer luft än andra.
För platsens skull så hade detta varit det absolut bästa för då kapar jag och svetsar en 90 gradare rakt ut från turbon. Blir nästan rakt från turbon på insuget :)

Hur resonerar du ang detta. Jag kanske oroar mig för mycket...
Jag tror du oroar dig för mycket, kan inte tänka mig att de inte skulle fungera med ett sånt här insug då 99% av alla turboplenum i bilbyggarvärlden ser ut på detta vis. Det lilla som kommer skilja i luftmängd kan kompenseras med mer/mindre bränsle i sprutet. Tycker det ser bra ut.
 

Hahlin

Medlem
18 okt 2014
30
0
1
Hörnefors
Jag tycker många insug som företag säljer ser ut som skit till skoter :) Såg att Boondocker i nya kittet hade 3" typ Y rör till motorn såg bättre ut tycker jag. Dom bytte till större volym för bättre respons så resonerar jag me! Men inte till överdrift givetvis mitt insug är 4" rör.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja man kanske skulle prova en sån där lösning!

Har du användt dig av trattar invändigt? Och de ser ut som du kör 3" rör på plenumet å sedan konar ner lr?
Hur har du gjort ändstycket på plenumet? Var så himla rundt å fint :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
riktigt intressant bygge ! speciellt med sprutet , jag är lite feg å skulle inte våga mig på det då jag tror det är för mkt jobb att mappa in det ..