edge, krängningshämmare och traktorvägar.

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Funderade över krängningshämmaren på min edge 02.
Jag åker en del/mycket traktorvägar, diken etc som inte är slätt för fem öre.
Så fort ena skidan går ned försöker det tippa över skotern o man får hänga som en tok från sida till sida för att inte fara ut i biologin..

Är det värt att ta bort krängningshämmaren?

Efter att läst runt lite så verkar det populärt, men det pratas oftast om "sidehill egenskaper". Men för mig handlar det ju inte om bergsbestigning utan vägar med djupa traktorspår som inte skotern passar i o lutande diken etc.

Tänkte bara höra innan jag borrar ur poppnitarna så det inte är i onödan?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Jag gillade inte alls att köra utan, provade det med skotern blir riktigt bång styrig efter led, men vid fri körning så funkade det helt okej även om det lutade. Jag tror att det är en smaksak jag gillar kränginshämmaren men att köra fri åkning är rätt skönt att va utan
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Ok då testar jag. Har inte ens några leder att åka på häromkring o om jag åker uppåt i landet så får jag väl montera dit den.
Lite hårdare spända framfjädrar kanske kan kompensera lite.
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
Kommer inte montera tillbaka den. Åkt en del nu utan o det blev som en helt ny skoter.
Beställde även nya framfjädrar (lite värre än original) som förhoppningsvis dyker upp i veckan.
Original fjädrarna är nog rätt slut. Progressiva delen fyller noll funktion o returdämpningen blir för kraftig när det går undan.
 

XCountry

Medlem
21 feb 2007
6
0
1
Övik
Det blir enklare att köra i dåliga spår, ospårat och på skrå utan krängningshämmare.

Den största konsekvensen jag hittade var främst att i hög hastighet och långa eller tvära kurvor kombinerat med inbromsning så tenderar skotern att "lägga sig" över den yttre främre stötdämpare, man tippar snett framåt utåt i kurvor eller undanmanövrar.

Det krävs lite längre förlopp än en vanlig sväng eftersom dämparen håller emot den första impulsen men sedan trycks ihop under den "kontinuerliga kraften" eftersom krängningshämmaren inte hjälper till att hålla emot genom att föra över kraften till andra sidan.

Kan upplevas som lite skrämmande första gången man upplever detta...