EFI.problem

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Nu har det hänt det som jag var rädd för när jag köpte min 500EFI i somras.
Om man försöker att starta så kan den gå i ca:3 sek. sedan så lägger den av.
Enligt servicekillen hos Polarishandlaren som har försökt leta fel på den är det själva EFI-enheten som har lagt av.
Men han har tyvärr ingen annan box att prova med.

Någon annan som har något förslag?
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Sitter väl en lampa på "EFI BOXEN" som sänder ut ett kodmeddelande eller nåt. Sen kan man ringa till en expert och få reda på vad EFI boxen säger.
Jag va nämligen intresserad av en RXL 650 EFI -92:a.

Mvh/Lars
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det sitter visserligen en lysdiod som blinkar felkoder.
Men den klarar inte av fel som den har i sig själv, ej heller fel som beror på bränsletrycket.
Så jag skulle råda dig till att leta efter något med förgasare istället.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Det går ju även att förgasarkonvertera maskinen utan problem. Det gjorde jag själv i vintras, så jag vet att det är ganska lätt.

Vad man behöver för den operationen är: Förgasargummin, förgasare 38mm, bränslepump och slangar. choke- och gasvajer, luftfilter. Jag tror det var allt. jag gjorde hela bytet på några timmar.

Mvh
Hans L
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Har du kollat batteriet då, så att det är fullt fungerande för jag vet en som bara bytte batteri för hans efi inte fungerade så bra och då var den som ny igen
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Carburetors survive in the long run..EFI krever masse know how om akkurat aktuell modell, for å skjønne hvordan den er "mappet" og hvordan man skal fikse systemet...Forgasserer er mere driftsikkert, og lettere å fikse mener nå jeg!
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
nog är dom enklare att skruva med när det är förgasare men dom går ju underbart när det är efi.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Frågor.

1. Hur bestyckade du dom?
2. Har hört att dom ej passar mot luftburken, hur löste du det?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Dec-02 kl 02:19 PM (CET)]Jag använde lösa filter, skumgummimodell.... kommer inte ihåg vad dom hette... har bestyckat 310 på huvudmunstycket och 30 på lågfart, men den går en aning fett med detta om det inte är väldigt kallt...

luftburkens anslutningar är för stora, så man får byta luftburk, använda "race" filter, eller bygga om hålen i luftburken på något sätt.... Alternativt kan man skaffa en luftburk från en förgasarmodell av 500:an, te.x. -90 -91 års modell utan efi.

Mvh
Hans L
 
tjena jag såg att du fått lite svar o jag röstar för att komvertera om den problemet med luft burken löser du genom att ta en stänk lapp o göra hål lagom för förgasarens bak kant o skruva den i luft burken jag har gjort det o det funkar kanon o förgasarna sitter FAST som fn så slipper du köpa en ny burk Förgasar gummin går att köpa slang förminskningar/ kylslang & det är billigt men inget pul som pajjar .jag har en rxl 650 som jag har haft problem med o komverterat o fan vad den går bra nu gör det du med o spar in MÅNGA mek timmar så får du åka i stället för & meka
lycka till
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Man måste visst borra in en nippel i vevhuset för vacuum till bränslepumpen.

Jag har tänkt att använda en dammsugare samtidigt som jag borrar.

Hur gjorde du?
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
jo, man måste borra in en nippel i vevhuset. Det finns ett hål som är ingjutet men pluggat i vevhuset, i mitten på cylindern på variatorsidan om du då förstår vad jag menar.

Jag använde mig av dammsugare när jag borrade hålet, och tog mycket lite åt gången, så det tog lång tid att borra hålet. Skotern har gått dryga 100 mil efteråt, och jag har inte märkt av något som tyder på att flisor kommit in i vevhust.

Nippel ska borras i på samma ställe som där det sitter på dom som har förgasare som standard, om du har någon att jämföra med. Nippel går att köpa hos återförsäljare, och om du vill så kan jag gräva fram orginal reservdelsnumret på den nippeln.....

Mvh
Hans L
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Du har rätt i det att dom går bra men i det långa loppet så är nog förgasare att föredra.

På en bil kan det ju gå att ha den här typen av elektronik, men då sitter ju för det mesta styrboxen inne i kupe'n.
På en skoter så sitter den i fukt,värme och kyla.

Det kan säkert funka så länge skotern är relativt ny, men då den har några år på nacken så torkar tätningar och dyl. och fukten kommer in och då är det klippt.

Nej jag tror att även om jag skulle byta Efi-boxen så skulle jag inte kunna lita på skotern.
Jag skulle då aldrig vilja fara ensam någon längre tur med den, för det är för mycket som kan packa ihop på en efi-modell.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Tack för det fina tipset om kylslangförminskningar.

Förgasarna sitter som gjutna.

Hur gjorde du med tempgivaren?

Mig veterligt så sitter det en tempgivare på EFI-modellen och en temp-switch på förgasarvarianten.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Jag körde en tur till Ammarnäs med min EFI
101.5 mil och den har gått 1550 mil utan
bekymmer. Nog rapplar alla skotrar. Men att
en EFI är sämre än något annat det tror jag
inte på.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
En EFI är sämre om något börjar krångla, det måste du väl hålla med om.

På en förgasarmodell finns det inte så mycket att välja på.

Endera så får den inget bränsle eller så har den ingen gnista, det är få delar som kan krångla.

På en EFI så har du batteri, efi-box, reläer, 2 spänningsregulatorer, tempgivare,trottelgivare,spridare, tryck-klocka och en hel del kablage.

Har man tur så händer inget, men om något händer så kostar det skjortan att reparera och du torde knappast klara det hos den lokala bysmeden.

Vad jag fattar så hade du köpt en komplett EFI att ha som reserv, varför har du skaffat det om du inte tror att din efi kan gå sönder en dag?

 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Är man kvar på början av 90 talet då var en
förgasarmaskin enkel. Men idag har en sådan
maskin säkert mer elektronik än min gamla Efi
Det är digital tändning med tps och dss och
så vidare. Den enda felkälla man fått bort är
batteriet och det är bra för dom är alldrig
säkra när det är 20 minus.Diskusionen var den
samma när insprutningen kom på bilarna men
utvecklingen går inte att stoppa.Men jag kan
hålla med om att skotermekarna oftast har problem med elektroniken. Dom är också kvar i
forntiden.