El problem et 340

maskenmax

Medlem
6 apr 2015
29
0
1
lycksele
Har sporadiskt skuvat i skotern under några år. Hade problemet att den startade när den ville, varm som kall. Nu när jag skulle starta den så hade jag ingen gnista. Köpte en ny tändspole utan resultat.

Den verkar få ström fram till tändspolen men får ändå ingen gnista. Någon som har någon idé om vad som kan jävlas ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Vad är det för årsmodell på ET:n?
Du behöver mäta upp spolarna för tändsystemet, men för att du ska få tips om rätt mätvärden så behöver man veta årsmodell.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det första du ska göra är att kolla om tändspolen är hel.
Ta bort tändstiftshattarna och mät med en multimeter mellan kabeländarna. Du ska få ett mätvärde på ca 3,5-4,0 KOhm.
Sedan mäter du varje tändhatt. Jag har för mig att det är resistortändhattar, så de ska ha ett motstånd på 5 KHohm.

Om tändspole och tändhattar är okej, så får du mäta spolarna innanför svänghjulet.
Det gör du genom att mäta på kablarna som kommer ut ur motorblocket vid CDI-boxen.
Värdena du ska ha är: (+ - 10%)
Brun - Svart = 556 Ohm
Vit/Röd - Svart = 14 Ohm
Gul - Svart = 0,19 Ohm (du kan egentligen bara mäta om du fått avbrott i lindningen)

Om dessa värden stämmer, men du ej har gnista så är det bara CDI-boxen och dödarkretsen kvar.

För att kontrollera dödarkretsen så drar du isär kontakten på den svart/vita kabeln som kommer ut från CDI-boxen. Du har nu kopplat bort tändningslås, dödarknapp och nödstopp. Har du gnista nu och motorn startar så kan du inte stänga av den elektriskt utan du får dra ut choken och sura ihjäl den.

Har du fortfarande ingen gnista, så är det CDI-boxen som är trasig.
Den finns att köpa på Rinab. Men det kan vara så att kabelkontakterna inte stämmer med din, men antalet trådar och allt stämmer så man kan få klippa och montera egna skarvkontakter.

Annars finns en nytillverkad som är bättre än originalet.
Man får beställa från USA och den är lite dyr, men det är en stillastående skoter också. (och tråkig)
https://cdibox.com/product/fireplug-cdi-for-yamaha-1980-84-snowmobiles/
 
Reactions: maskenmax