el problem fusion 900 05a

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
Hej alla glada skoter vänner. När ja startar skotern antingen drar lr med nyckeln, så funkar vare sig ljus lr färddator. Allt är svart. El backen funkar dock. Nån som har en aning om vad det kan vara för fel? Mvh Byström
 

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Hej! Kolla min tråd från i förrgår om exakt samma problem på exakt samma maskin! På min kan man dock se att ljuset glöder. Det känns som att vi får dela med oss till varandra när vi hittar vad det beror på. Jag har ett elschema på g, men det känns som att voltregulatorn är ett hett tips.

Lycka till!
 

Andreas_b

Aktiv medlem
12 jan 2008
72
0
6
storfors
www.bromsmannen.se
hej maximarcus. Ja fundera og på det men nu funkar min el å allt som det ska ibland. Hade isär alla kontakt styckena spraya i 5-56. Får se om det blir bättre nu. Men fortsätt gärna å skriv i tråden.mvh Byström
 

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Hallå igen!
Nu har jag plockat ur voltregulatorn, snacka om att den satt illa till. De jäkla amerikanerna har ju byggt skotern runt den! Även om den inte luktade eller såg bränd ut så tror jag att jag byter den ändå.
Fortsättning följer...
 

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Jag har hittat felet!

Jag bytte voltregulatorn i tron att den var trasig, men efter det så gick skotern inte ens igång. Det visade sig att det inte kom spänning till bränslepumpen, när jag gav pumpen spänning från ett batteri så startade den så snällt.
Efter en god stunds felsökning så hittade jag det ursprungliga felet.
Det var en kabel som hade legat och skavt mot kanten på tankanslutningen (den som sitter med 6 skruvar på framsidan av tanken). Kabeln gick till en kontakt som inte används. Förmodligen gäller detta problem även även Switchback och RMK -05 eftersom de har samma elsystem.
Den nya voltregulatorn (som inte var Polaris original) hade uppenbarligen gått sönder av detta, däremot var original voltregulator hel och med den monterad så fungerade allt.
Värt att veta är med andra ord att original håller för en kortslutning men det gör inte pirat.

//Marcus