Har hört i något sammanhang att eldrivna fordon inte bryter mot terrängkörningslagen. Kan det verkligen stämma?
Med ett sådant resonemang är det alltså tillåtet att köra var man vill så länge fordonet är eldrivet och att man inte skadar skog och mark.
I förarbetena till terrängkörningslagen som Naturvårdsverket publicerat finns inga effektkrav angivna. En vevanordning i någon form framstår enl. paragraf 1.6 som ett elfordon http://www.snofed.se/media/handbok_till_terr_ngk_rningslagen.pdf
Själv tänker jag mig att begreppet vevanordning kan uppfyllas med hjälp av en liten "vevgenerator" ;-) Lär knappast användas men kan betraktas som ett sätt att uppfylla regelverket förutsatt att jag tolkat det rätt.
Låter förstås märkligt att det kan stämma. Vad har jag tänkt fel?
Med ett sådant resonemang är det alltså tillåtet att köra var man vill så länge fordonet är eldrivet och att man inte skadar skog och mark.
I förarbetena till terrängkörningslagen som Naturvårdsverket publicerat finns inga effektkrav angivna. En vevanordning i någon form framstår enl. paragraf 1.6 som ett elfordon http://www.snofed.se/media/handbok_till_terr_ngk_rningslagen.pdf
Själv tänker jag mig att begreppet vevanordning kan uppfyllas med hjälp av en liten "vevgenerator" ;-) Lär knappast användas men kan betraktas som ett sätt att uppfylla regelverket förutsatt att jag tolkat det rätt.
Låter förstås märkligt att det kan stämma. Vad har jag tänkt fel?