Sitter på en -84:as Lynx Finlandia GLX, vilket jag anser på många sätt är den bästa skotern som finns även om en 39:a inte vore helt fel heller. Problemet är som med de flesta äldre skotrar att det alltid är något som ine funkar.
Den här gången är det djupt rotat i det elektriska. Har kört utan lyse och laddning ett tag och blev nådigt less på de hela så det blev alltså dags att åter öppna huven.
De första testen visade att vi hade i allafall ström ut ur motorn samt att ifall vi kopplade batteriladdaren till lyset så funkade det utan problem, vidare undersökningar visade att vi hade ström före men inte efter likriktarn/voltregulatorn. Så situationen såg rätt enkel ut och vi köpte helt sonika en ny likriktare/voltregulator.
Denna grej var inte riktigt likadan som den som satt där orginal och det visade sig att vi fått en modernare 230W likriktare istället eftersom firman inte hade någon gammal 200W-are. Nåväl vi kopplade in den och fick bevisligen ut ström ur den enligt följande:
Vid arbetsvarv
Från svänghjul 26-32V Växelström AC
Från voltregulator 3,5-4V Likström DC
En klar förbättring men inte alls i närheten av de 13-14 Volt man normalt borde få ut... Ett samtal till den lokala skoterreparatören ledde till att vi skaffade en 200 Watts likriktare i stället som såg exakt likadan ut som orginal eftersom han trodde att det var felet.
Efter inkopplande får vi samma resultat
26-32V AC blir 3,5-4V DC
Nu är jag dock helt less på fanskapet och vänder mig till er här ute i hopp om att någon kan det elektriska bättre än mig och kan komma på någon lösning till mysteriet.
De huvudsakliga frågorna är:
Elsystem på skotrar är i regel på 12V eller hur? Och jag kan inte händelsvis fått en likriktare till en 6Voltare?
Är det separata källor runt svänghjulet för tändning och "sekundärström" och är det möjlgt att felet ligger där?
Den här gången är det djupt rotat i det elektriska. Har kört utan lyse och laddning ett tag och blev nådigt less på de hela så det blev alltså dags att åter öppna huven.
De första testen visade att vi hade i allafall ström ut ur motorn samt att ifall vi kopplade batteriladdaren till lyset så funkade det utan problem, vidare undersökningar visade att vi hade ström före men inte efter likriktarn/voltregulatorn. Så situationen såg rätt enkel ut och vi köpte helt sonika en ny likriktare/voltregulator.
Denna grej var inte riktigt likadan som den som satt där orginal och det visade sig att vi fått en modernare 230W likriktare istället eftersom firman inte hade någon gammal 200W-are. Nåväl vi kopplade in den och fick bevisligen ut ström ur den enligt följande:
Vid arbetsvarv
Från svänghjul 26-32V Växelström AC
Från voltregulator 3,5-4V Likström DC
En klar förbättring men inte alls i närheten av de 13-14 Volt man normalt borde få ut... Ett samtal till den lokala skoterreparatören ledde till att vi skaffade en 200 Watts likriktare i stället som såg exakt likadan ut som orginal eftersom han trodde att det var felet.
Efter inkopplande får vi samma resultat
26-32V AC blir 3,5-4V DC
Nu är jag dock helt less på fanskapet och vänder mig till er här ute i hopp om att någon kan det elektriska bättre än mig och kan komma på någon lösning till mysteriet.
De huvudsakliga frågorna är:
Elsystem på skotrar är i regel på 12V eller hur? Och jag kan inte händelsvis fått en likriktare till en 6Voltare?
Är det separata källor runt svänghjulet för tändning och "sekundärström" och är det möjlgt att felet ligger där?