Elsstart till TC1000

Westlund

Aktiv medlem
25 jul 2012
68
0
6
Sweden
Då den är lite jobbig att rycka igång så funderar jag om nån som VET kan berätta hur jag enklast och billigast går till väga. tex från vilka modeller förutom tc kan jag ev söka delar ifrån etc.
(behöver inte ha laddning av batteriet då jag kan ladda hemma och rycka i nödfall)
Startmotor och batteri/kablar/relä behövs ju,hur är det med startkrans till tc och fästen etc.
Har haft endel skotrar dock ingen med elstart,denna maskin är ju inte som att rycka igång en wildcat direkt:heh::tsk::tsk:

Tacksam för svar
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Enklast och billigast kan nog vara att prova en annan olja. Är grymt stor skillnad i hur tungdraget det är när det är -20c på olika oljor.
 

Westlund

Aktiv medlem
25 jul 2012
68
0
6
Sweden
Ja det kan såklart hjälpa,är dock tungdraget i 20+

Har inte tid att gå på gym heller...maskinen är fin och jag gillar den
så elstart är nog lösningen för mig.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Inte helt säker , men till 99% så är det samma startmotor till alla modeller , lika så med startkransen som skruvas fast på variatorn .

Fästet som sitter på motorn lika så , finns en del modeller som har offsett förskjutning så startmotorn sitter på hö-sida om motorn med en lång axel till startkransen , vanligast är att startmotorn sitter på vä-sida ..

Kolla länk och titta eft din Årsmodell så har du mycket hjälp vad du behöver ha för delar .



http://www.brownsleisureworld.com/
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Batteihållare, kablar, batteri, startmotor på vänster sida (passar inte från touringskotrar med mindre cc), ny nyckel/lås, startkrans som bultas bakom variatorn.

Jag har plockat bort Min startmotor och sålt hela kittet, utom elsystemet. Så laddning för batteri har jag kvar, PMa om det är intressant.
 

Westlund

Aktiv medlem
25 jul 2012
68
0
6
Sweden
Zrt800, thunder 900, thunder 1000, panters 800 triple och plantera 1000 passar.
Fästen osv passar alltså rakt av. gissar att motorerna är närapå identiska.
Då ska jag börja leta saker för att få ihop det.