Eluppvärmda handskar något att ha?

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Funderar på att köpa eluppvärmda handskar
Nu när värmen på styret lagt av

Men har aldrig testat några
Funderar på hur länge håller batteriet
Osv.

Har kollat lite på fly ignitor pro
Någon här som kör med dom?
Hur länge räcker batteriet?
Håller dom värmen bra?
Även -20?

Tidigare har jag i stort sätt bara andvänt
Hestras handskar och tycker dom är helt suveräna, men deras eluppvärmda känns ju lite väl dyra



 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Är det inte vettigare att byta handtagsvärmare? Då har man ju värme så länge skotern går
Jo ska väl göra det med men när det fungerade tyckte jag inte den värmde fingrarna så bra. Utan mest handflatan. Speciellt när det är runt -20
Och man kör med fingervantar vilket jag alltid gör.

Kanske ska börja med att kolla säkringen 🤔
Antar det finns en?

Är det stor skillnad på kvalitén om det är snox eller rsi
Rsi kostar nästan det dubbla är det värt?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Original är billigare än RSI.

Handtagsvärmare och rejäla handtagsskydd tror jag är vägen du ska gå.

Nu gissar jag, men känslan är att eluppvärmda handskar har rätt begränsad livslängd när man kör skoter. I alla fall om man kör aktivt. Utsidan nöter man väl iofs inte ut men ändå.
 
Reactions: Vituraz

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Original är billigare än RSI.

Handtagsvärmare och rejäla handtagsskydd tror jag är vägen du ska gå.

Nu gissar jag, men känslan är att eluppvärmda handskar har rätt begränsad livslängd när man kör skoter. I alla fall om man kör aktivt. Utsidan nöter man väl iofs inte ut men ändå.
Nä då är det ju inge vidare för mig iafl
Handtagsvärmare och ett par ordentliga mittens
Är nog som bästa alternativet..
Hadtagskåpor tror jag hjälper ytterst lite och sånna som man stoppar in händerna i känns inte så bra när man ramlar av och leker runt.

Så jag släpper det med el-uppvärmda handskar
Ska kolla in polaris orginal
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Nä då är det ju inge vidare för mig iafl
Handtagsvärmare och ett par ordentliga mittens
Är nog som bästa alternativet..
Hadtagskåpor tror jag hjälper ytterst lite och sånna som man stoppar in händerna i känns inte så bra när man ramlar av och leker runt.

Så jag släpper det med el-uppvärmda handskar
Ska kolla in polaris orginal är dom billigare och bättre tro?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Handtagskåpor är bara något skit som går sönder när man rullar runt maskinen.
Jag kör själv med rätt tunna handskar och muffar som man stoppar in händerna i, är inga problem att man skulle fastna eller så har flugit av skotern många gånger utan problem. Rätt skönt att ha varma händer även fast det är -30, utan att ha supertjocka handskar som inte går att köra i.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag kör också styrmuffar och tunna handskar typ skidhandskar. 17-25c är inga problem med värmehandtagen på.De gäller att köpa så smäckra muffar som möjligt för stora långa as är bara besvärliga. Jag köpte Biltemas men har klippt av utsticket bakåt över armarna en hel del.
Länkens muffar ser lätt att få in tassarna i men man kan behöva kapa dem på längden. Problemet med långa armar och trånga är att när man hänger ut i extremare vinklar så kan tummen tryckas in så de blir gashäng. Jag skulle välja de som ser mjukast ut. Jag ska provköra mina moddade Biltema i dag så kan jag komma med rapport hur de blev.
De här ser rymliga ut de är nog lätt att trä in och ta ur tassarna ur. De ser inte ut att klämma på gasen heller.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik

Dom som Krister Brant kör med ser ju ut att täcka rätt bra och ska ju vara mjuka.
Svårt att veta recensioner då det mest är han själv som skryter om dom, och han är ju lite partisk =)

Problemet är att dom aldrig finns någonstans...
Skinz verkar inte så duktiga på möta efterfrågan generellt så.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag kör också styrmuffar och tunna handskar typ skidhandskar. 17-25c är inga problem med värmehandtagen på.De gäller att köpa så smäckra muffar som möjligt för stora långa as är bara besvärliga. Jag köpte Biltemas men har klippt av utsticket bakåt över armarna en hel del.
Länkens muffar ser lätt att få in tassarna i men man kan behöva kapa dem på längden. Problemet med långa armar och trånga är att när man hänger ut i extremare vinklar så kan tummen tryckas in så de blir gashäng. Jag skulle välja de som ser mjukast ut. Jag ska provköra mina moddade Biltema i dag så kan jag komma med rapport hur de blev.
De här ser rymliga ut de är nog lätt att trä in och ta ur tassarna ur. De ser inte ut att klämma på gasen heller.
Typ dom från 24mx har jag, fast mina är säkert 10år gamla och heter snopro. Men väldigt lika.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Gillar den slimmade designen på de från
24 mx får nog bli sånna.
Tack för tipset

Men några polaris orginal handtagsvärmare hittar jag inte på Google 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Typ dom från 24mx har jag, fast mina är säkert 10år gamla och heter snopro. Men väldigt lika.
Jag måste nog köpa 24mx muffarna för Biltemamuffarna sög skunk i dag också .Jag fick gashäng vid max styrutslag åt höger trots att jag kapat av dem 10-15cm. Nya försök i morgon med uppklippt sida 2919929200
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Domdär såg riktigt värdelösa ut. Varför ludd invändigt?
Jag vet inte om de är dåliga rent värmemässigt utan att provat tunnare men förmodligen är de onödigt med foder. Med tunna mek eller skidhandskar behöver bara ha full värme på i 10 min sedan slår jag av till halv värme eller helt avslagen värme. Jag har inte ens tumvärmare och de är inga problem. De har kraftigt yttertyg och inv är de först de luddiga och sedan 8mm skumisolering.
Jag hoppas 24mx muffarna ger samma värme, jag antar de viktigaste är att få vindstilla. Jag ska prova riva ur allt foder på ena sidan för jag har ett par till.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Gillar den slimmade designen på de från
24 mx får nog bli sånna.
Tack för tipset

Men några polaris orginal handtagsvärmare hittar jag inte på Google 🤔
Polaris Original värmare köper du förslagsvis hos en Polaris återförsäljare

Eller går du in på länken nedan, knappar in din modell, letar upp värmarna och googla på det numret. Eller söker hos typ Hans Eriksson i frövis sida.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har satt dit piratvärmare som kostar 340kr för komplett sats på min pro rmk. Köp iså fall vers med tvålägesbrytare för de går inte koppla in dem på org kontakten.Polaris värmare har två separata lindningar i själva elementet. De pirat jag köpte har bara en lindning men ett motstånd som följer med för halv effekt. Man kopplar då enbart in en kabeln från elementet till ett stift ut från polaris kontakt och jord såklart. Man får då borra in en extra tvålägesbrytare som följer med piratvärmarna. De ger inte lika snabb värmning som Polaris element men de blir i stort sett lika varm några min senare,, ev lite kallare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Nu funkar biltema muffarna bra sedan jag klippt upp höger muff på utsidan som bilden visar. Nu får jag inget gashäng vid extremåkning och fullt styrutslag åt höger. Men jag ska köpa 24mx muffarna ändå för att testa om de är bättre på något sätt. Men man måste även klippa av dem ca 10cm på längden och man får kladda med smältlim för att limma fast fodret där man klippt så de är inga köp och kör muffar direkt.
 
Last edited: