Jag misstänker att hela min tps måste byta!?. Skoter = Polaris Assault -12
Dag 1 :Började med att den började gå skit efter 30min körning på mellan varven. Orkade inte varva ut och bluddrade bara. + att backen inte gick att få i.
Forskade lite i saken men upptäckte att variatorfjädern var av (trodde det kunde bero på den, pga att den varvade inte på varven 5000- 6900rpm.
Denna byttes.
Dag 2 : Samma sak händer efter ca 30 min körning.
Hem och forska, får tips om tps kontakten. Isär med den och blåste rent. (dock var det nästan ingen fukt där).
Provkörning ger samma resultat som tidigare. Går skit en stund efter motorn kommit upp i arbetstemp.
Ner på verkstad. Varenda kontakt i skotern togs isär och blåstes rent. ( ALDRIG sett så mycket vatten i kontakter förrut!!!? ).
Provkörning = Går fortfarande inte ok.
Gör en felsökning i datorn på verkstaden. Får upp många felmeddelande på "Gas throttle stuck". Och "TPS givaren". Värdet på TPS:en är att den inte är rätt inställt.
Vi släcker lamporna och ställer in rätta värdet på TPS:en.
Provkörning: Går fortfarande inte ok. Klara tvekningar på mellan registret.
Ny felsökning i datorn. "Gas throttle stuck" felmeddelande.
Vi byter nu ut hela "kablaget" som går upp till gashandtaget från en Ny Polars Rush.
I med nya tändstift och provkörning : Gissa vad.... går fortfarande inte ok, men lite bättre känns den.
(Dock svårt att känna då provkörningarna gick på en led runt verkstaden och körningen inte var i 30 min som sist.)
Dag 4. Ny dag, nya möjligheter. Var inställd på att skotern skulle gå att köra dom första 30 min utan större problem men nu beter den sig helt annorlunda. Redan direkt från start så bluddrar och tvekar den något kopiöst, fast på LÅGA varv! hm.
Bestämmer att köra ur skiten ett tag. Så efter 10-15min körning så försvinner tvekningarna på låga varv.
Sen går den bra nästan hela dagens körning, ca 3 timmar!
Efter det så börjar bluddret och tvekningarna komma tillbaka... FAST på MELLAN varven igen, (5000-6900rpm! ) Mystiken tätnar!
Dag 5. Kopia av dag 4. Går skit på låga varv dom första 20 minuterna. För att sedan gå som den ska i 2,5-3 timmars körning, och för att sedan börja GÅ SKIT på mellanregistret igen.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Japp, detta var min förra resa till blåsjön jag beskrev. Och har inte kört skotern sedan dess.
Nu får ni spotta ur er kommentarer och dumförklara min skoter.
Måste bara lägga till ett jävligt STORT tack till grabbarna som höll till nere på verkstaden i Gäddede.
Dag 1 :Började med att den började gå skit efter 30min körning på mellan varven. Orkade inte varva ut och bluddrade bara. + att backen inte gick att få i.
Forskade lite i saken men upptäckte att variatorfjädern var av (trodde det kunde bero på den, pga att den varvade inte på varven 5000- 6900rpm.
Denna byttes.
Dag 2 : Samma sak händer efter ca 30 min körning.
Hem och forska, får tips om tps kontakten. Isär med den och blåste rent. (dock var det nästan ingen fukt där).
Provkörning ger samma resultat som tidigare. Går skit en stund efter motorn kommit upp i arbetstemp.
Ner på verkstad. Varenda kontakt i skotern togs isär och blåstes rent. ( ALDRIG sett så mycket vatten i kontakter förrut!!!? ).
Provkörning = Går fortfarande inte ok.
Gör en felsökning i datorn på verkstaden. Får upp många felmeddelande på "Gas throttle stuck". Och "TPS givaren". Värdet på TPS:en är att den inte är rätt inställt.
Vi släcker lamporna och ställer in rätta värdet på TPS:en.
Provkörning: Går fortfarande inte ok. Klara tvekningar på mellan registret.
Ny felsökning i datorn. "Gas throttle stuck" felmeddelande.
Vi byter nu ut hela "kablaget" som går upp till gashandtaget från en Ny Polars Rush.
I med nya tändstift och provkörning : Gissa vad.... går fortfarande inte ok, men lite bättre känns den.
(Dock svårt att känna då provkörningarna gick på en led runt verkstaden och körningen inte var i 30 min som sist.)
Dag 4. Ny dag, nya möjligheter. Var inställd på att skotern skulle gå att köra dom första 30 min utan större problem men nu beter den sig helt annorlunda. Redan direkt från start så bluddrar och tvekar den något kopiöst, fast på LÅGA varv! hm.
Bestämmer att köra ur skiten ett tag. Så efter 10-15min körning så försvinner tvekningarna på låga varv.
Sen går den bra nästan hela dagens körning, ca 3 timmar!
Efter det så börjar bluddret och tvekningarna komma tillbaka... FAST på MELLAN varven igen, (5000-6900rpm! ) Mystiken tätnar!
Dag 5. Kopia av dag 4. Går skit på låga varv dom första 20 minuterna. För att sedan gå som den ska i 2,5-3 timmars körning, och för att sedan börja GÅ SKIT på mellanregistret igen.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Japp, detta var min förra resa till blåsjön jag beskrev. Och har inte kört skotern sedan dess.
Nu får ni spotta ur er kommentarer och dumförklara min skoter.
Måste bara lägga till ett jävligt STORT tack till grabbarna som höll till nere på verkstaden i Gäddede.