Endast 6 volt ut från ny voltregulator

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Gäller Polaris Indy Ultra Touring 1997

Känner att det är dags för en ny tråd då orginaltråden om xenonmontering börjar bli lite överfull (över 70 poster och 3 sidor) och problemet numera är inte xenon:ett utan laddningen till batteriet. Orginaltråden: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?45808-Har-monterat-xenon-på-gamla-Polarisen

För att få full laddning till batteriet bytte jag voltregulatorn till en från Rinab med inbyggd likriktare, denna: http://rinab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=14169

Mäter jag på gul inkommande till regulatorn har jag varierande växelström uppått 20 volt innan maskinen vill börja köra iväg, känns OK så långt.

Men ut från laddningsregulatorns röda kabel får jag bara 6 volt (likström) när jag borde få runt 13 till batteriet. Inbillar mig även att växelströmen är svagare numera för jag tyckte (kan ha varit inbillning) att handtagsvärmare och instrumentbelysning och baklyse var lite klent ikväll.

Har försökt mig på att göra en liten ritning på hur jag kopplat, skulle inte förvåna mig om jag gjort fel men det antar jag någon här kan reda ut i så fall.
Voltregulator.jpg
Ett tillägg till bilden är att jag kopplade in gul/gröna från regulatorn med gul/röda från statorn genom att förgrena gul/röda, typ en T-koppling så gul/röda alltjämt var hel så att säga, borde jag istället ha klippt gul/röda från statorn och endast kopplat in gul/gröna från nya regulatorn till den sladden?

För info kunde jag köra 1,5 timme ikväll innan ena lampan slocknade pga spänningsbrist i batteriet, kan alltså belasta med 2*55W xenon lampor ganska länge trots allt, men man vill ju ha elstart och lyse betydligt längre än så:)
 
Last edited:

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Kan tillägga att det spelar ingen roll om man har den bruna från statorn avklippt (rekommendation i orginal tråden om Xenon montering) eller inte, exakt samma beteende på maskinen, 6 volt ut från nya voltregulatorn

Det gilck en gul och en svart till orginalregulatorn där jag alltså just nu använder den gula som då anslutits till gula kabeln på nya voltregulatorn, jag testade att mäta i svarta kontakten till orginalregulatorn och där kommer det växelström. Testade att koppla in den på gul/gröna stiftet för nya voltregulatorn men då gick maskinens om en påse nötter på tomgång.

Jag behöver verkligen hjälp känner jag, eller är det så enkelt som att det är fel på nya voltregulatorn och att det är därför den bara ger 6 volt?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ringde Rinab och förklarade läget, killen där verkade relativt kunnig och var framförallt supertrevlig. Han sa att är det bara batterispänningen jag får ut från voltregulatorn röda stift, och gul samt gul/grön är kopplad till svänghjulet och svart på jord då är det nog så enkelt som att det är fel på voltregualtorn. Var inte första gången det var fel på dem enligt honom.

Att det blir 6 volt när man mäter direkt på röda kabeln/stiftet kunde han inte förklara

Vad tror ni andra?
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Nu har jag funderat lite till och försökt förstå hur det här med växelström och likström fungerar. Eftersom det till orginalregulatorn endast går en gul från "generatorn"/spolen, sen från regulatorn en jord så finns det inte så mycket att spela med om det skall bli lite enkelt för mig.

Borde inte korrekt inkoppling kunna vara:
* Gul från "generatorn"/spolen till gul på Rinab regulatorn
* Svarta från Rinab regulatorn kopplas i godset på Rinabregulatorn och sedan till - på batteriet
* Röda på Rinab regulatorn kopplas till + på batteriet
* Grön/gula på rinabregulatorn jordas på samma sätt som orginalregulatorn var jordad
* Sen regulatorn i sig skall inte anslutas till chassiet utan monteras isolerad från chassiet
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Någon som sista veckan hunnit fundera på om det är korrekt att koppla enligt nedan?

* Gul från "generatorn"/spolen till gul på Rinab regulatorn
* Svarta från Rinab regulatorn kopplas i godset på Rinabregulatorn och sedan till - på batteriet
* Röda på Rinab regulatorn kopplas till + på batteriet
* Grön/gula på rinabregulatorn jordas på samma sätt som orginalregulatorn var jordad
* Sen regulatorn i sig skall inte anslutas till chassiet utan monteras isolerad från chassiet