Enduro 600 -01 är slö ! !

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
Tjenare, har en enduro 600 -01a, den går inte riktigt som den brukar, den har kännts slö rätt länge nu, men inte som den har varit nu när jag provstartade den inför vintern. Pallade upp den och stod och gasade lite, i början är den rätt så rapp eftersom det är mixtrat med variatorerna, så mitt tillslagsvarv är på just över 5000, det känns som att köra en 440, men sen då den har kommit upp i en hastighet på kanske 30-40 så blir den ungefär som den vanliga 600an igen, vet inte vad som är gjort me variatorn, har varit så länge och har inte kollat upp de eftersom jag har vare riktigt nöjd med den som den är. Men kan de ha något med variatorerna att den börjar vara så slö, att de börjar vara slitet något? Jag har även borta fjädern på den högra avgasporten om man står på skotern och tittar fram över huven, kanske har de något me de att göra? Och min voltregulator är också paj. Kan de ha något med något av dom här felen att den är så slö? så fort jag får i pengar ska jag givetvis köpa lite delar åt skotern så den får lite kärlek den också.

I helgen kommer troligtvis lite snö över norrland!
 
E

eMe181

Borde inte ha något med voltregulatorn att göra. Min skoter gjorde precis likadant när jag pallade upp den och skull varva ur för första gången efter sommaren... Den accar bra till runt 50 sen böar den och ökar slött, felet var att den helt enkelt var sommartrött... Det gick till sig efter att jag gasat i botten ett par gånger :p Dock en helt annan skoter jag har, men det kanske är samma?


Joo, ska bli skönt med lite så man får rasta katten :)
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
Hmm, jaa det kan de ju vara iofs, får väl ut å gasa lite mer då och hoppas den ger med sej, men kan de bli nån skillnad på skoterns effekt om man har borta fjädern på ena avgasporten?

Du jag såg att du var från skellefte, blire RR 7 premiären imorrn? =)
 
E

eMe181

är dom här imorrn? :p

Inte ska det väl vara något problem etc med att du har 1 fjäder borta, jo pröva gasa ur den lite :)
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Premiären är väll på Mollys, som är en bar och killen är 15 så ja tror inte han kommer in... ( jag kommer nog inte in heller för den delen)
 
E

eMe181

Ah, vafan vi får campa utanför och hota dom med något :pPP Kanske göra en ny variant av denna snubbe i RR6, är de här raffriders kor ni scooter elr? haha
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
fixa dit fjädern till avgasporten innan du kör nästa gång!! Sug ur tanken och tanka i ny sopa så ska den nog gå fint sen , bensin är färskvara och klarar inte en sommar....
 

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
den där röda pluggen som sitter på avgasporten är också borta, den som fjädern ska sitta mot asså. Kan man köpa t.ex en fjäder och en sån där "plugg" eller va de heter ? någon som vet?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
den där röda pluggen som sitter på avgasporten är också borta, den som fjädern ska sitta mot asså. Kan man köpa t.ex en fjäder och en sån där "plugg" eller va de heter ? någon som vet?
Du får nog köpa delarna som saknas. Finns nytt eller på skroten. Men kolla först på den andra sidan, hur den är monterad så att det bli lika på bägge sidorna.
 

jjonk

Välkänd medlem
8 feb 2011
101
0
16
Den så kallade "röda pluggen" är den som ställer trycket när avgasporten ska öppna,
så om du inte har nån sådan där så öppna han porten väldigt lätt. där kan du en sak som gör inverkan