Enduro 700 -01, ingen gnista men spänning till spolen!

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp på traven, eftersom jag inte kommer fram till vad problemet är.
Skotern är en Lynx Enduro 700 sp -01. Felet uppkom när brorsan var och körde och slog sen av skotern som vanligt. Men när när han skulle starta den igen, så startade den inte = ingen gnista.

Har mätt mellan stiften som går till tändspolen i mpeg-boxen, och har 26 V där. Men när jag mäter i tändkablarna har jag 0 V.
Min första tanken var att tändspolen var trasig eftersom det kommer spänning till tändspolen, men inte vidare.

Men Bytte tändspole,tändkablar och stift igår men det ger fortfarande ingen gnista.

Vet inte exakt hur hög spänning det ska vara till tändspolen, någon av er som har bättre koll på det?? Tycker att 26 V låter lite mycket.
Kan det vara statorn som bråkar??
Någon som vet hur man kan mäta statorn? Ifall det är väl på lindningarna!

Tacksam för svar och tips :bigsmile:
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
kolla dessen, alltså inte nyckeln utan den fasta delen som sitter på skotern.
ta en stark magnet å håll mot den och dra och se om du har gnista...
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Kan det verkligen fungera?? Det känns ju som att stöldskyddet inte är så säkert isf.
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Hittade ingen magnet. Men någon som vet vilka kablar i dessen man kan koppla förbi?? Alltså bygla förbi dessen, för att se om det är den som bråkar??
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Det funkar.
Men inte om den kopplas förbi.. därav magneten
Det kan bara varva ca 3000 med annan nyckel eller magnet!
Testade med en magnet men gav ingen gnista. Kanske var den inte stark nog. Ska man hålla magneten rakt över??
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Testade mäta igen i stiften i mpem boxen som går till tändspolen. Har 26 V även fast nyckeln är inte är i. Så börjar nästan misstänka att det är dessen som bråkar!
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
prova din nyckel på en polares skoter och vise versa
kolla även voltregulatorn...
Ska se om de är nån som har likadan nyckel!
Testade idag med en annan magnet, och den gav då gnista på båda stiften ibland.
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
Den ska gå att starta med annan nyckel eller magnet men kan inte varva mer än 3000 varv (Stölskydd)
En kompis hade samma fel.. vi bytte stator, mpem box ,voltregulator ,trigger ,tändspole m.m
Det sista vi prova var dessen och där satt felet!!
Bara köpa från skroten å vipps så går den igen om det är dessen vill säga..
 

_jk_

Aktiv medlem
31 okt 2010
64
0
6
Den ska gå att starta med annan nyckel eller magnet men kan inte varva mer än 3000 varv (Stölskydd)
En kompis hade samma fel.. vi bytte stator, mpem box ,voltregulator ,trigger ,tändspole m.m
Det sista vi prova var dessen och där satt felet!!
Bara köpa från skroten å vipps så går den igen om det är dessen vill säga..
Jo det blir lätt dyrt när det är såna fel.
Skotern startade idag med samma nyckel, och brorsan har kört hela dagen, utan några problem.
Så det verkar vara själva nyckeln som är felet och har glappat, och nu fick den väl kontakt igen. Får se hur länge det håller, men nu vet jag iaf vad felet är om det uppkommer igen :D