Enhetlig ledavgift på tiden

G

GL

Det var på tiden... men hur ska det genomföras.. Och hur blir det på sånna ställen där ledbolag redan tar betalt? Ska dem ingå också? 500 kan jag väl betala bara jag slipper betala ytterligare bara för jag kom in på ett annat område
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Nov-03 kl 01:12 AM (CET)]Bara inte Persson får hålla i pengarna så ska det nog lösa sig.
För om Persson håller i pengarna så kommer det att bara bli på sin höjd 10% kvar till lederna, titta på bilskatten tex.
Jag tycker nog att våra skoterorganisationer ska hålla i detta, och att regeringen ska bara ha innsyn i detta så att det går rätt till.

 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Det är i vart fall bättre än Betalleder, som ju är början till slutet för den fria snöskoteråkningen i Sverige.
Om priset för att undvika detta är 500:-, så är valet lätt.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Helt klart stigge så håller jag med dig om detta, men jag vill inte att pengarna ska hamna hos regeringen, för då kommer det att bli lika mycket bidrag som det är nu, även om alla betalar sin avgift.
Kan hamna som skidledsprepareringstöd i stället tex.
Vi har sett det förr att pengarna inte kommer dit de ska, och det får inte hända med dessa pengar för då är vi snart tillbaks till ruta gå igen!!!
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Jag antar och tror att det skulle kunna fungera så här, Om pengarna vi betalar in är en LedAVGIFT och ingen skatt, så är pengarna öronmärkta för snöskoterleder.
Jämför med exempelvis BilSKATTEN som du (Kanske) betalar in, där går just denna skatt till mycket annat än just vägar, men det finns en rad till på denna avi från vägverket som heter RegisterhållningsAVGIFT, och som är på, vad jag minns ca. 40:-, dessa pengar är dock öronmärkta till just vad det låter som.

Risken med en LedAVGIFT är väl annars att Ringholm lägger till en rad till på avin, som som slutar på SKATT, och då håller man sig för skratt ;-)

Och hur ska pengarna fördelas, ju mer invecklad fördelningen blir, ju större blir administrationskostnaden.

Personligen så har jag "Köpt" Snofeds förslag, men tror att det är långt kvar, innan vi har enat skotersverige till att få tillstånd en sådan här lösning med ledavgifter, eller vad tror du ?

Vore inte så roligt om vi inte får köra utanför skoterleder i framtiden, och det tror jag fler än vi 2 tycker, det är ju bara se så många bredbandare och förlängda sportmaskiner som säljs i detta land.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Sant Stigge!
Därför tycker jag att denna debatt inte får dö nu, och att skoteråkarna tror att någon annan fixar detta.
Jag har inte läst snofeds förslag ännu i sin helhet, men det kommer väl en tidning snart med föslaget i text hoppas jag.
Och jag tror på denna idèn och min skoterkompisar är heller inte främande för detta.
 

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
37
Umeå, Obbola Sverige
hur blir det för dom som inte kör på leder d är många som inte gör d.. + inte har jag som 16 åring råd att bara slänga ut 500 spänn hur som helst... summan kanske skulle kunna vara lägra för ungdoma iaf...
 
G

GE

Vadå "Enhetlig ledavgift"? Ledavgifter nämns bara flyktigt.

Handlar mer om att tillföra skoterklubbarna mer pengar via kommunerna. Är väl sedan helt upp till varje klubb vad som händer med stålarna, d.v.s. resultatet lär nog variera kraftigt.
 
K

Karl_XIV

Att även de som inte nyttjar leder också skall betala en avgift tycker jag är åt h***ete fel. De som betalar in avgiften får istället ett bevis i form av ett märke som klistras fast på regskylten.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Givetvis så finns det ju en risk att någon klubbstyrelse reser upp pengarna till Bahamas och lever livets glada dagar, men jag tror inte att dom återfinns i någon styrelse efter nästa årsmöte, om dom överhuvudtaget återinns när dom kommit hem. Det finns ju gott om blötmyar i norrland som många människor råkat gå ner sig i.;-)

Sedan så är det ju så vad jag förstått, att det är tänkt att den komunala skotersamrådsgruppen ska vara med och fördela pengarna.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Varför detta förslag med LEDAVGIFT kommit fram, är just för att vi ska kunna få behålla den "Fria åkningen" och inte bara behöva köra efter leder, som ju skulle bli följden av att det inrättas betalleder i varje kommun.

Och som jag sagt tidigare OM priset för att undvika detta är 500:-, så är valet lätt.
 
D

Daniel

Bara att 100% av avgiften går till klubbana + att lederna ska hålla en förståndig kvalitet !!!

man borde skapa ett större lednät av typ
"Europa vägarna som finns för bilarna " fast för skoter
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det är bra att det vädras om detta ämne, allt måste komma fram så att det kan komma en lösning som inkluderar det mesta.

 
V

Vedkalle

Använder uteslutande min gamla dubbelbandare till att dra hem ett fåtal vedlass per sässong. Skulle alldrig ens komma på tanken att inbetala en ledavgift på förslagsvis 500kr. Skulle denna vägran göra mig till en kriminell person ?.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Om du kör hem enbart ved från skogen och inte använder din skoter på något annat sätt, så tror jag att det måste gå att se till så att detta är fullt möjligt även med ledavgiften. Om det dessutom är på din egen mark så är det glasklart, i Terrängtrafikkungörelsen står det att du får använda snöskotern i skogsbruk, vilket du gör när du drar hem ved. Så skulle då jag tolka denna lag.
 

renegade

Prospect sledder
1 jan 2000
4
0
0
Har man råd att ha o köra en skoter så måste man väl kunna avvara en "röding" till at förbättra våra leder.
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
OM detta förslag på ledavgift går igenom, så kommer det säkert att bli en hel del undantag ifrån att behöva betala den förslagna ledavgiften, tänker då på den grupp som ovan här, Skogsägare som bara kör hem ved från egen skog, men även typ, Polis, Militär, Kraftbolag, Skogsbolag osv.
Men det är väl inte så farligt om dessa slipper undan, för så värst många blir det väl inte i slutändan.

Problemet tror dock jag är att det blir värre att kunna fördela avgiften rättvist mellan dom olika klubbarna och mellan kust-, inlands- och fjällkommunerna.

Samtidigt så tror jag att ju mer invecklad fördelningsprincipen blir, ju större del av kakan försvinner i administrationskostnaderna ?
 
F

Fleur

Förbannat bra skrivet!!!
Vad kostar det att åka slalom? Då har "ungdomerna" råd. Eller åka på konsert? Osv osv. Nej nog fasiken har man råd med en röding om man åker skoter. Det har även "vedkalle" råd med. 500 kronor... och vad kostar skotern, bensin mm. Ähh skärpning! Inga undantag. Sånt blir dte bara strul med!