Enkelt skotersläp (renovering)

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Hej,

Tänkte slänga upp denna om det är någon som behöver lite som inspiration till ett skotersläp. Eftersom jag hade sån tur att farsan byggde släpvagnen 1979 så är detta egentligen bara en renovering.
Min är bara för en skoter eftersom jag inte bestämt måtten själv
Den är obromsad med en totalvikt på 600kg, har 480kg över till skoter

Med detta började jag


De gamla sidorna och botten, minst sagt ruttet :)


Börjat lite smått och grundat för att det inte ska börja rosta direkt


Eftersom jag i somras var anställd som svetsinstruktör hade jag tillgång till en hel verkstad och så många svetsar jag ville :)
Här har jag kommit en bra bit, rev till slut bort allt utom ramen och axeln. Nya sidor har blivit byggda av 30*30*2 fyrkantsprofil och sedan täckta med 1½mm plåt
Byggde även högre fram så jag kan köra under skidorna och få lite mer plats baktill.

Sen har jag gjort en tabbe här och satt sidoblinkersen fram ist för bak, jag hade helt enkelt ingen aning om hur elen skulle vara när jag byggde ;)


Här är elen färdigdragen


Botten ilagd (12mm formplywood) och en baklem tillverkad. Hade stora problem att få tag i vettiga gångjärn så jag fick tillverka egna.


Början på en ramp till skotern, denna blev sedan täckt av 50mm breda plåtar som bockats 90 grader. Har ännu inte kollat hur detta fungerar mot mattan men det ska utvärderas i vinter :) ska fixa bild på den färdiga rampen.


Byggde ett vinschfäste av lite skrotbitar också (jag har en skoter från 1995, det lär behövas en vinsch) :D
Har ingen bild på den färdiga tyvärr men det kan ordnas



Släpet är ca 1400x2500 vilket är ganska litet, men en skoter får iaf plats utan problem

Ramen är stabilt byggd i 60x40 fyrkantsprofil och dragstången är byggd i 60x60
Axeln är bakaxel från en Saab 95 (bara det bästa 1979) med riktiga fjädrar och dämpare, studsar som satan när den är olastad men med skoter på går den som ett strykjärn efter vägen ;)

Vagnen besiktades i somras (första gången på 20år) och gick igenom U.A, smorde inte ens upp hjullagren.. :D

Mvh
 

J.Ostberg

Aktiv medlem
10 mar 2009
96
0
6
Jämtland
Tackar tackar! :)

Kom undan lätt denna gång eftersom allt var gjort, nästa släpvagn blir från grunden så jag själv kan bestämma måtten :D