Ersättning för utrustning vid stöld av skoter?

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Hej!
Nu är det så att någon tråkig person har stulit min skoter.
Självklart nu när jag renoverat den med kolvar och cylinder etc..
Förstår att man inte kan få ersättning för att man har nya kolvar osv i den, men jag tänkte göra hur det är med extra utrustning så som capro skidorna, helt nya mattan, mitt fly freeride styre osv?
Någon som har någon erfarenhet om detta?

Skotern är en ski-doo rs - 2012.
Har även massa reservdelar över om någon skulle vara intresserade utav det. Bara att skicka pm eller skriva en kommentar så ska jag se efter vad jag har!

Ha det gott!!

Macke92

Välkänd medlem
16 okt 2013
148
0
16
Umeå
Vet inte riktigt hur det fungerar men har du kvar kvitton på det du har monterat borde du kunna få tillbaka pengarna du köpte grejerna för minus värdeminskningen.
Men som sagt, enklast att kolla med försäkringsbolaget. Vilket har du?

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Fast monterad extrautrusning täcks av försäkringen.
Har man renoverat och uppgradert skotern och på något sätt kan styrka det som man har bytt och fått högre ersättning.

Har inte provat på det på skoter men fick min andrabil stulen och bränd i vintras (i samband med en skotertur) och då var det sammanlagda värdet av extra utrustning, barnstolar, extraljus mm mer än bilen.

Talade med skaderegleraren om mina krav per telefon, sen skrev jag ett välskrivet brev med diverse foton och annat på bil och utrustningen. Samt en lista med mina krav på ersättning. sen tog det mindre än ett dygn så hade jag pengarna på banken.

Så gör en lista på det du har gjort, indikera nypris och eventuell värdeminskning som du uppskattar (var realist) och styrk det du kan så ska du se att du kommer en bit.

Tyvärr så kommer du nog att få vänta ett tag eftersom bolagen brukar vilja se om de kommer tillbaka eller om den är borta för gott.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
När jag skulle försäkra min turbomaskin så ringde jag runt till dom flesta bolag och kollade om dom täckte extramonterade delar på skotern, då det var delar för säkert över 80000kr så vill man vara säker på att man inte står där om det tråkiga skulle hända...
Dom enda som ersatte extrautrustning vid stöld var länsförsäkringar, alla andra jag hörde med ersatte endast skoter till det belopp som den skulle vara värd som original.
Kollade endast halvförsäkring då det var stöldförsäkringen jag ville åt, då helförsäkringen ändå inte gäller då man monterat turbo.