ET 340 problem med veven

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Tjenare! Hoppas ni kan hjälpa mig här. Det är så att jag håller på att hjälpa en kompis byta packboxar på sin ET och då när ja tog lös veven så såg jag att det saknades en av dom små skenorna som dom yttre vevlagren ligger på. Alltså dom går in i en skåra i lagrena å sen i en skåra i den undre blockhalvan. Måste man verkligen ha båda dessa? det var på svänghjulssidan den saknades och packboxen hadde gått på variatorsidan.

Tack på förhand!

https://www.yamahapartsandaccessories.com/parts-catalog/parts/snowmobiles#/Yamaha/ET340D_-_1980/CRANKSHAFT_-_PISTON Det är nummer 19 på sprängskissen jag menar fast på andra sidan av veven
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nej du behöver inte dessa, rengör noga från fett och lägg på ett tunt lager axiallåsning. Locktite har en axiallåsning som heter 638 men det funkar med andra axiallåsningar. Gänglåsning ska man inte använda!
 

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Okej :p tack men jag tror jag använder den som satt på variatorsidan men ska jag lägga nån sorts låsning emellan vevlagret och blocket eller?
 

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Och föresten vad har dessa för funktion egentligen? eftersom lagret ligger med en pinne i blocket. Men tror du att Loctite blue 5926 funkar till detta?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och föresten vad har dessa för funktion egentligen? eftersom lagret ligger med en pinne i blocket. Men tror du att Loctite blue 5926 funkar till detta?
5926 är ju flytande packning, så det ska du inte ha i lagersätena. http://www.lubricantsupplies.co.uk/manufacturer/loctite-products/loctite-5926-instant-gasket-seal-x-40ml-box-of-12.html Däremot funkar det att ha som packning mellan vevhushalvorna.

Locktite cylindrisk låsning förespråkar ju Boost! Men du kan även använda detta i lagersätena http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Cylindrisk-fastlasning-3632/


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk